Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2024. 05. 27.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mi az a törzsvásárlói rendszer?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Becsüljük meg elkötelezett vásárlóinkat, illetve tegyük őket elkötelezetté: ezt célozza minden törzsvásárlói rendszer. Megnézzük miért éri meg törzsvásárlói rendszert üzemeltetni, a programnak milyen előnyei vannak a kereskedő és a vásárló számára. Megvizsgáljuk a törzsvásárlói rendszerek legjellemzőbb típusait is.

Mi az a törzsvásárlói rendszer?

A törzsvásárló az elkötelezett és visszatérő vásárló neve. Az, hogy egy vállalkozás ezen belül kit tekint törzsvásárlónak, milyen elköteleződést vár el a törzsvásárlótól eltérő lehet és nagyban függ a törzsvásárlói rendszertől. 

A törzsvásárlói rendszernek azt a marketing eszközt nevezzük, ami valamilyen módon jutalmazza törzsvásárlóinkat.

A törzsvásárló ugyanis fontos a vállalkozásnak, miközben a törzsvásárlói lét előnyökkel jár. Ezen előnyöket csak akkor használhatják a törzsvásárlók, ha eleget tettek a törzsvásárlói programban való részvétel feltételeinek. Van ahol ez egy puszta regisztráció, de van, ahol valóban komoly aktivitást, visszatérő tranzakciókat várnak el a kedvezményekért cserébe.

A törzsvásárlói rendszer léte abból a marketing alapvetésből fakad, hogy meglévő vásárlót megtartani, újbóli vásárlásra ösztönözni könnyebb, mint egy teljesen új vásárlót megtalálni és vásárlásra bírni. 

A törzsvásárlói rendszerek tehát a vásárlók megtartását célozzák. Rengeteg konkrét megoldás létezik a törzsvásárlói rendszer felépítésére, mégis két alapvető logikával működnek.

Az egyik módszer a gyors és azonnali kedvezmény megszerzésének lehetősége minimális tevékenységért cserébe. Jellemzően adataikat adják a vásárlók a kedvezményért. A másik egy szűk és kiemelt körhöz való tartozás élménye, ami komoly kedvezményekkel jár. Itt a tagság utáni vágyakozás jelenti előbb a motivációt, később az előnyök és kedvezmények megtartása.

Kinek érdemes törzsvásárlói rendszerrel dolgozni?

Gyakorlatilag mindenkinek, akinél feltételezhető a visszatérő vásárlás. 

A legtöbb termék és szolgáltatás esetében, ahol van esély a visszatérő fogyasztóra, ott megéri valamilyen törzsvásárlói programot működtettünk, még ha az a lehető legegyszerűbb is.

Így inkább azt érdemes megnézni, kinek nem érdemes törzsvásárlói rendszerrel foglalkoznia. Nem érdemes a jellemzően „egyszer az életben” jellegű szolgáltatások kínálása esetén: aligha fog valaki még egyszer azért befizetni egy bungee jumping élményre, mert törzsvásárlói kedvezményben részesülhet. Az egyedi emlékek esetén sem szükséges: nem fog valaki azért visszamenni Párizsba, hogy a hűtőmágnes boltban törzsvásárló lehessen. Valamint vannak termékek és szolgáltatások, ahol nem túl ízléses a törzsvásárlói program hirdetése, erre nyilvánvaló példa lehet a temetői szolgáltatások és gyász termékek köre.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak?

A törzsvásárlói rendszerek két nagy csoportra bonthatóak attól függően, hogy ki hozza létre azt. Az esetek többségében a törzsvásárlói rendszert a kereskedők alakítják ki, de létező modell ennek ellentéte is, ahol a vásárlói összefogáson alapszik a törzsvásárlói lét. Megnézzük mindkét típus legfontosabb jellemzőit.

Kereskedő által indított törzsvásárlói rendszer

A törzsvásárlói rendszerek többsége ebbe a kategóriába tartozik. A rendszert a kereskedő hozza létre azért, hogy csökkentse vevőszerzési költségeit, megtartsa már meglévő vásárlóit és növelje a vásárlói elégedettséget. Ezen rendszerek alapvetése, hogy hűséget és klubtagság érzést hozzon létre, amit a vásárló egyértelműen a vállalathoz köt. Alapja, hogy megbízhatóan és állandóan működjön, hosszabb távon is kiszámíthatóak legyenek a szabályai.

A kereskedő által létrehozott törzsvásárlói programok során a kommunikációt a kereskedő kezdeményezi. A törzsvásárlókkal külön foglalkozik, egyedi leveleket, exkluzív ajánlatokat küld számukra.

A kereskedői oldalról indított törzsvásárlói rendszerek kötődhetnek egy vállalkozáshoz, de több partneres megoldások is léteznek. Ennek logikája, hogy kölcsönösen elismerik és felhasználhatóvá teszik a partnereknél szerzett előnyöket és kedvezményeket. Az ilyen rendszerek nagyobb közösségeket tudnak elérni, a rendszer működtetését sokszor erre szakosodott alvállalkozó végzi.

A több partneres rendszerek hasonló méretű vállalkozások esetén működhetnek. Kisebb vállalkozások esetén a földrajzi közelség és az azonos célközönség, de eltérő termékkínálat lehet alapja az együttműködésnek. Például egy kisváros kutyakozmetikája és állateledel boltja eredményesen működhet együtt akkor is, ha méretük miatt nagyobb rendszerekhez nem érné meg csatlakozniuk.

Számtalan gyakorlati megoldás létezik, a kereskedői oldalról vezérelt törzsvásárlói rendszereknek, de jellemzően két logikán alapulnak: a pontgyűjtésen vagy a kedvezményre jogosító kuponon.

Pontgyűjtő

A pontgyűjtő rendszer működési elve, hogy a fogyasztó pontokat kap vásárlásai után, majd ezen pontokat válthatja be később kedvezményekre. A pontadás szabályai és a beváltáshoz kapcsolódó kedvezmények mindenhol eltérőek, de a lényeg, hogy minden vásárlás után halmozódnak pontjaink, amiket egy általunk meghatározott időben válthatunk be.

A pontgyűjtő rendszerek szabályainak alakításával eltérő hatásokat érhetünk el, de jellemzően hosszabb és mélyebb elköteleződést feltételezünk ilyenkor vásárlóinkról. A kialakított kedvezményrendszert hosszan fenntartjuk és fejlesztjük.

Kedvezményre jogosító kupon

A kedvezményre jogosító kuponos rendszerben a kupont közvetlenül a vásárlás után megkapja a fogyasztó és azt csak a kuponon szereplő ideig vagy módon válthatja be. A jellemző megoldás, hogy a kupont a következő vásárláskor használhatja.

A kedvezmény azonnal jelentkezik és gyors felhasználásra ösztönöz, így nem a hosszútávú elköteleződést segíti. Ugyanakkor rugalmas, hiszen a kuponbeváltás határidejét követően teljesen eltérő kuponokat is kiadhatunk, így a szabályokon könnyen tudunk változtatni.

Vásárlói közösségek

A törzsvásárlói közösségek a vásárlói oldalról szerveződnek, lényegük, hogy a nagyobb közösségek együttesen próbálnak kedvezményt elérni a kereskedőknél. Jellemző, hogy itt a törzsvásárlói elköteleződés nem kapcsolódik ahhoz a vállalkozáshoz, ami nyújtja a kedvezményt: a fogyasztók a vásárlói közösséghez köteleződnek el. Ezért a vásárlói közösségek és a kereskedők között jellemzően időszakos, projektalapú és nem állandó az együttműködés vagy az általuk nyújtott kedvezmény kisebb, mint ami saját rendszerükben elérhető.

Azonnali kedvezményt kapnak a törzsvásárlói rendszer tagjai

A vásárlói közösségek egy része azonnali kedvezmény elvén alapul, azaz a közösséghez tartozás miatt olcsóbban tudnak adott termékekhez vagy adott időszakban vásárolni. A kereskedő számára ez azért éri meg, mert olyanokhoz is elérhet, akiket saját törzsvásárlói rendszerével korábban nem tudott megszólítani. Minél nagyobb a törzsvásárlói közösség, az együttműködésnek annál nagyobb marketing értéke van a vállalkozás számára.

Visszaosztott jutalékon alapuló törzsvásárlói közösség

A visszaosztott jutalékon alapuló törzsvásárlói közösségeknél a kedvezményt nem azonnal kapja meg a vásárló, tehát a tranzakció során teljes árat fizet. A kedvezményt később írják jóvá számára vagy a közössége számára, amiből adott szabályrendszer szerint részesülhet. Ezen megoldás hátránya, hogy bonyolult, előnye, hogy jellemzően nagyobb kedvezményre lehet így szert tenni.

Melyik törzsvásárlói rendszert érdemes választani, ha webshopunk van?

Egy webáruház esetében a kapcsolattartási adatok megszerzése kiemelten fontos, így ezt érdemes a törzsvásárlói rendszerhez való csatlakozás alapjává tenni. Ezt követően ugyanakkor saját belátásunk szerint választhatunk a kuponos – ez jellemzően egy kedvezménykód – és a pontgyűjtés között. Ha még nem készítettünk korábban törzsvásárlói rendszert, akkor érdemes a kuponossal elindulni. A kuponos rendszer nyilvántartása könnyebb, szabályrendszere a kuponok lejárta után változtatható.

Kampányszerűen megérheti vásárlói közösségekkel is együttműködni, de ez nem helyettesíti a saját törzsvásárlói programot. Figyeljünk arra, hogy saját törzsvásárlóink legalább azt a kedvezményt megkapják, mint azok, akik nem hozzánk, hanem egy tőlünk függetlenül működő közösséghez hűségesek.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Fáradt irodai dolgozó
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 09.

Hibák, amiket elkövethetünk a webshop üzemeltetés során

Ha fizikai termékek értékesítésével foglalkozunk, akkor fontos, hogy legyen egy jól felépített webáruházunk, ami lehetőséget ad az online vásárlásra. A webshop üzemeltetés azonban nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre gondolnánk.

Boxy raktárépület
Placeholder imageEverigo
2025. 02. 04.

Miért érdemes fulfillment szolgáltatóval külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem folyamatosan fejlődik, és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a nemzetközi piacokon való terjeszkedés új bevételi forrásokat és növekedési lehetőségeket kínál.

nő csomagot ad fel
Placeholder imageEverigo
2025. 01. 13.

Népszerű termékkategóriák a környező országokban

A nemzetközi piacra lépés a magyar e-kereskedők számára egyre vonzóbb lehetőség, különösen a környező országokban, ahol a hasonló kulturális háttér és földrajzi közelség előnyt jelenthet. A sikeres exportálás azonban alapos tervezést igényel, különös tekintettel arra, hogy mely termékkategóriák népszerűek az adott célpiacon.

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.