Vám: mire kell figyelni?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mit jelent a vám?

Vám és ÁFA fizetési kötelezettség külföldi webáruházakból való rendelés esetén. Mit kell tudni a vámeljárásról? BREXIT és vám.

Mit jelent a vám?

A vám a vámhatárokat átlépő termékekre kivetett adószerű díj, aminek célja a gazdaság szabályozása, a piac szerkezetének és árainak befolyásolja és a helyi termékek védelme. A történelem folyamán a vámhatárok gyakran változtak: korábban városi jogkörök áttevődtek állami szintre, majd nemzetközi szerződések alapján ezek is tágultak. Világviszonylatban jellemző, hogy a vámhatárok egybeesnek az országhatárokkal, de előfordulnak országon belüli, különleges övezeteket leválasztó vámhatárok, illetve országok kölcsönösen dönthetnek úgy, hogy határaikon nem állítanak fel vámhatárt. Magyarország az Európai Unió tagjaként közös vámpolitikát folytat a többi tagállammal.

Milyen irányban kell vámot fizetni, melyikről mit kell tudni?

A vámhatárokat átlépő termékek esetében a vám mértéke vagy léte függ attól, hogy milyen irányban lépi át a határt a küldemény, illetve attól, hogy a termék értékesítése az adott területen történik-e.

Import vám

Az a vám, amit a vámhatárral határolt területre történő behozatal és azon belüli értékesítés során kell megfizetni.

Export vám

Az a vám, amit a vámhatárral határolt területről történő kivitel során kell megfizetni.

Tranzit vám

Az a vám amit a vámhatárral határolt területen való átszállítás során kell megfizetni. A termék így behozatalra kerül, de értékesítés és átalakítás nélkül el is hagyja a vámterületet.

Miért fontos tudni a vámszabályokat, ha webshopunk van?

Az e-kereskedelemnek egyik legnagyobb előnye, hogy a földrajzi távolságok ellenére is van lehetőség az értékesítésre. A vásárlás lehetősége természetesen adott, de a rendelt vagy küldött termékekre vámot kell fizetni, ha az vámhatárt lép át és vonatkoznak rá az adott terület szabályozásai. Ezt mind a beszerzés, mind az értékesítés során figyelembe kell vennünk. A beszerzés esetében a vám költségnövelő tényező, míg a plusz költségek és megnövekedett szállítási idő a vásárlókat bizonytalaníthatja el, különösen ha nincsenek kellően tájékoztatva a szükséges teendőkről.

Fontos, hogy a vám nem azonos az ÁFÁ-val (általános forgalmi adó), amit olyan termékek esetében is meg kell fizetnünk, amik vámmentesen érkezhetnek Magyarországra.

Hazai, EU területére szállító webáruházként az ÁFA szabályokról érdemes vásárlóinkat tájékoztatni. Amennyiben az EU-n kívül üzemel webáruházunk, úgy a vámszabályokról, ügymenetről, annak idejéről érdemes tájékoztatást adnunk, illetve gondoskodnunk kell a minél precízebb szállítólevélről, ami megkönnyíti az eljárást. Csatlakozzunk az IOSS (Import One Stop Shop) rendszerbe, amivel jelentősen csökkentjük a fogyasztóra eső ügyintézés mértékét.

Mik a legfontosabb vámra vonatkozó szabályok?

A vámra vonatkozó legfontosabb alapvetések Magyarország tekintetében a következők.

Mind magánszemélyek, mind vállalkozások esetében igaz, hogy export vámot nem, de import vámot kell fizetni az EU vámhatárát átlépő termékekre. Az import vámot a terméket fogadó félnek kell megfizetnie és a vámeljárás költsége is őt terheli. A vámeljáráshoz egyszerűsített vámnyilatkozat kitöltésére van szükség minden esetben.

A vám nem azonos az ÁFÁ-val. A fogyasztók szempontjából más szabályok vonatkoznak az online kereskedelemre és a hagyományos bolti értékesítésre. Hagyományos bolti vásárlás esetén a vásárlás helyszínén kell megfizetni az ÁFÁ-t, majd a termék szabadon szállítható a vásárló lakhelyére, függetlenül attól, hogy az egy másik EU tagállamban van-e. Online kereskedelem esetében, ha a webáruházból rendelt termék kiszállításra kerül egy másik tagállamban lakó vásárló címére, akkor a lakcím szerinti ÁFA szabályok érvényesek és az ÁFÁ-t a vásárló lakóhelyén kell megfizetni.

Mennyiben változtak a vámszabályok 2021. június 1-én?

  1. nyarán fontos változások léptek életbe a vámszabályokat illetően. A fenti dátumot követően minden Európai Unión kívülről érkező terméknél vám-árunyilatkozatot kell kitölteni, nincs kivétel. A 22 eurónál kisebb értékű termékek vámmentesek, de nem ÁFA-mentesek (korábban azok voltak). A 150 eurónál kisebb értékű termékek esetében egyszerűsített nyilatkozat kitöltése is elegendő. A vámkezelés nem ingyenes, függetlenül attól, hogy vámot kell-e fizetni.

Két könnyítés is létezik az új szabályozásban, de ennek meglétéről előzetesen érdemes tájékozódni. Az EU-n kívüli, de az EU több tagállamába is szállító webáruházak regisztrálhatnak (nem kötelező számukra) az IOSS (Import One Stop Shop) rendszerbe, ebben az esetben a vásárláskor fizeti meg az ÁFÁ-t a fogyasztó. Létezik még egy különleges szabályozás is (ez sem kötelező, csak lehetőség), az SA (Special Arrangement) szabályozás, amikor az ÁFÁ-t a futár szedi be a fogyasztótól.

Amennyiben egyik könnyítés sem érvényes a küldeményre, vám-árunyilatkozatot kell kitölteni. Ennek legegyszerűbb formája ügyfélkapun keresztül is lehetséges.

Milyen vám korlátozások és tilalmak vannak érvényben?

A vámmentesség – 22 euró értékhatár alatt is – nem érvényes dohány- és alkoholtartalmú termékekre, parfümökre és kölnivizekre.

Bizonyos termékek behozatala tilos abban az esetben is, ha a webáruház helyén az legálisan hozható forgalomba. Sok esetben a behozatal külön engedélyhez kötött, amit a vámhatóság kérhet a fogadó féltől. Jellemzően ezek fegyverek, gyógyszerek, potencianövelők, fogyasztószerek, kábítószerek, növényvédő szerek és bizonyos feldolgozatlan élelmiszerek.

Eredetiség

A vámvizsgálat során a termék eredetisége is vizsgálható. Hamis termékek nem hozhatóak be, azokat a hatóság megsemmisíti.

Kell az Európai Unión belül vámot fizetni?

Nem.

Az Európai Unió létrehozásának egyik legfontosabb célja az áruk szabad áramlásának biztosítása és a közös piac létrehozása volt.

Így az EU tagállamai között nincsen vámhatár, vámot nem kell fizetni. Ez minden tagállamra igaz, függetlenül attól, hogy az ország tagja-e az Euro zónának vagy a Schengeni övezetnek.
Sok termékcsoport esetében a vámmentesség kiterjed az EGT (EEA) tagállamokra is. Érdemes kiemelni, hogy bár nem az EU tagjai, de az EGT-nek igen, így nem feltétlenül kell vámot fizetni a Norvégiából, Izlandról vagy Liechtensteinből érkező termékekre, ugyanakkor Nagy-Britannia és Svájc nem tagja sem az EU-nak, sem az EGT-nek.

Mennyi vámot kell fizetni, ha az EU-n kívülről érkezik az áru?

Az automatikus postai vámkezelés díja a termék értékétől függően – de a vámkötelezettségtől függetlenül – 800 és 2000 forint közé esik. A fizetendő vám mértékét a termékspecifikus vámtarifaszám határozza meg, ez a legtöbb termék esetében 0-15% közé esik. ÁFÁ-t akkor is kell fizetni, ha a vámtarifaszám alapján nincs vámkötelezettség, ez általában 27%.

Hogy érinti a BREXIT a vám szabályokat?

A BREXIT során nem a vámszabályok változtak, hanem Nagy-Britannia besorolása. Nagy-Britannia jelenleg nem tagja sem az EU-nak, sem az EGT-nek, így az onnan érkező termékekre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint bármely harmadik országból érkező termékre.

Hogyan zajlik a vámeljárás?

A vámeljárást küldemények esetén a Posta végzi automatikusan, amennyiben a termék egyértelműen meghatározható, értéke ismert és valós valamint azonosítható a címzett. Ebben az esetben az eljárás percekben mérhető, de ha kérdés merül fel, akkor annak egyeztetése akármeddig is eltarthat. Az Európai Unión kívülről érkező minden egyes küldeményre vám-árunyilatkozatot kell benyújtani ügyfélkapun keresztül vagy a Posta felé hagyományos úton vagy weboldalukon. A nyilatkozat előzetesen, vagy a küldemény megérkezését követően is kitölthető, utóbbi esetben a Posta értesítést küld ennek szükségességéről és a konkrét teendőkről.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?