Boxy
Blog
Áraink

Mi a webshop marketing titka? 17 tipp webáruház tulajdonosoknak

Oszd meg
Boxy
2023. 12. 18.
E-kereskedelem
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mi az a webshop marketing?

Webshop marketing: jelentése és tartalma. Mitől lesz sikeres a webshop marketing? Tippek és tanácsok a webshop marketing gyakorlati alkalmazásához.

A webshop marketing az e-kereskedelem sikerének legfontosabb kulcsa. Számtalan cikk, bejegyzés és teljes weboldal foglalkozik a témával, az információözönben nehéz eligazodni és megtalálni a lényeget. Mi most erre koncentrálunk és adunk 17 biztos tippet az induláshoz és a továbbfejlődéshez.

Mi az a webshop marketing?

A webshop marketing azon tevékenységek összefoglaló elnevezése, aminek célja, hogy a webáruház számára látogatókat találjon, majd ezen látogatókat konverziókra, vásárlásokra ösztönözze. Gyakorlatilag minden a webshop marketing témakörébe tartozik, ami növeli a webáruház láthatóságát, ismertségét, bizalmat épít és konkrét aktivitásra ösztönöz.

A webshop marketing egyszerre tekinthető önálló szakmának, illetve több szakterület olyan közös részének is, ami az e-kereskedelem értékesítési sikeréért felel. A tevékenység éppen ezért nagyon szerteágazó és ritka, hogy ugyanazon ember minden szegmensében kiemelkedően jó legyen.

Egy webáruház üzemeltetőjeként elsősorban az a feladatunk, hogy értsük a webshop marketing területeinek fontosságát és legfontosabb működési elvüket.

Milyen összetevői vannak a webshop marketingnek?

Nagyon sokfajta módon lehet kategorizálni a webshop marketing tevékenységeit. Vannak elemek, amik kihagyhatatlanok a sikerhez, míg más eszközök használata az egyéni adottságoktól és preferenciáktól függ. Nem tudunk egy teljes, kipipálható listát adni minden tevékenységről, inkább a fő területeket mutatjuk be és cikkünk második felében adunk néhány tuti tippet.

A webshop marketingnek vannak elméleti, elemző, tervezői lépései (például konkurenciaelemzés, kulcsszókutatás, stratégia készítés), amik alapjául szolgálnak a gyakorlati kivitelezésnek (például marketing kampányok futtatása, hirdetések, keresőoptimalizálás). Fontos szempont lehet a tevékenység célja, ami szolgálhat általános bizalomnövelést (például arculat kialakítása, vásárlói élmény optimalizálása) vagy egy konkrét termékhez kapcsolódó célokat (például adott termék hirdetései).

A webshop marketing egy része magán a webáruházon végzett átalakításokat (on-site) foglalja magában, míg több eleme attól elkülönülten (off-site) zajlik. Webáruházakról lévén szó a tevékenységek zöme a világhálón történik, de a webshop marketingnek vannak offline elemei, amik hagyományos felületek igénybevételével lehetnek sikeresek.

Miért fontos a sikeres webshop marketing?

Új-Zélandon a dohányzás drasztikus visszaszorítására törekednek. Dohányterméket semmilyen módon nem szabad megjeleníteni, még ott sem, ahol azokat forgalmazzák. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelnünk, hogy be kell mennünk egy boltba, ott külön rá kell kérdeznünk, hogy árulnak-e cigarettát, majd ha a válasz igen, nekünk mindenféle ajánlat és háttér információ nélkül meg kell neveznünk, mit szeretnénk. Ha a bolt nem árul cigarettát nem mondják el, hol vásárolhatunk vagy ha nincs az általunk kért termék a boltban, nem ajánlhatnak alternatívát.

Miért hoztuk ezt a példát? Mert egy webáruház webshop marketing nélkül nagyjából hasonló módon tud működni, mint egy szándékosan ellehetetlenítésre ítélt piac.

Nem kizárható, hogy akadjon vásárló, biztosan lesz is valamennyi, de az egész végül nem fogja pénzügyileg megérni. Boltunk és termékeink létezéséről nem fognak értesülni az emberek, pusztán a nagy számok törvénye és a véletlen folytán fog beesni néhány megrendelés. Új-Zélandon a dohányboltokat a bejáratott vendégkör még egy ideig eltartja, de ha új webáruházat alapítunk, akkor erre nem számíthatunk.

Webáruházat létrehozni nem nehéz. Persze ennek is vannak buktatói és trükkjei, de a webshop fizikai megalapítása még csak a nulladik lépés az induláshoz. Az igazi feladat elérni azt, hogy valóban működésbe lendüljön online áruházunk: oda érdeklődők látogassanak el, akik vásárlóvá is válnak.

A webshop marketing foglalkozik mindazzal, ami miatt az emberek megtalálják, megszeretik, megbíznak webshopunkban és úgy döntenek, hogy vásárolnak tőlünk.

Milyen tippekkel tudunk sikeres webshop marketinget kialakítani?

Mivel a terület nagyon szerteágazó, így a siker receptjét is mindenki abban fogja látni, amit maga kínál a webáruház tulajdonosának. A sikerhez több út vezethet, de nem mindenkinek jó ugyanaz az eszköz. A következő tippek egy része pont abban segít, hogy tudjunk választani és az egyes eszközöket, ajánlatokat a helyén tudjuk kezelni. Megértsük, hogy számunkra mi a prioritás és mi nem az.

Céljaink és lehetőségeink megfogalmazás szempontjából nagyon fontosak az elméleti alapok, amire a gyakorlati tevékenységeinket építjük. Itt tippjeink arról szólnak, mik azok a területek, amikkel mindenképpen foglalkoznunk kell. Hasonlóan adunk útmutatást általános megjelenésünkhöz, végül néhány megkerülhetetlen és kötelező tippet adunk a technikai háttérhez és webáruházunk láthatóságának eléréséhez.

A webshop marketing alapja: legyen stratégiánk

Nem a marketing ügynökségek bevételnövelő kamuja a marketing stratégia. Nem az asztalfióknak szánt dokumentum, aminek léte önmagában semmin sem változtat. Nem egy megspórolható hablaty, ami csak azért van, hogy munkát adjon a marketingeseknek. Persze a rossz marketing stratégiára akár ezek a kijelentések is igazak lehetnek, de ez csak annak a jele, hogy valamit rosszul csinálunk.

A marketing stratégia egy egyedi, vállalkozásunkra szabott terv, ami rögzíti céljainkat és azok eléréséhez szükséges teendőinket. A jó marketing stratégia alátámasztott állításokkal és nem megérzésekkel dolgozik. A realitásokból indul ki, lépései végrehajthatóak és sikeressége mérhető. Mutatjuk a legfontosabb tippeket a webshop marketingünk elméleti hátteréhez.

1. tipp: Tudjuk kit szeretnénk elérni

Gyakorlatilag mindennek ez az alapja. Bármilyen termék kapcsán és minden kampányban ez lesz az első kérdés: kinek szeretnénk eladni és miért? Kinek az ízlésének kell, hogy megfeleljen a weblapunk? Kit kell elérnünk és milyen problémáira kell választ adnunk termékünkkel?

A webshop marketing egészének az alapja az, hogy ismerjük célközönségünket.

Éppen ezért kiemelkedően fontos, hogy itt tényszerűek maradjunk és ne megalapozatlan elképzelésekre támaszkodjunk. Vásárlóinkról folyamatosan próbáljunk minél több információt és jellemzőt gyűjteni és ezeket felhasználni a tervezés alatt. Több módszer is segíti ezt, készíthetünk buyer persona-t, visszajelzéseket kérhetünk és tudatosan használhatjuk az ügyfélszolgálatot is fontos információk megszerzésére.

2. tipp: Ismerjük erősségeinket

Nem csak azt kell ismernünk, hogy kinek szeretnénk eladni, hanem azt is, hogy ezt milyen piacon fogjuk megtenni. Tudnunk kell milyen ajánlatokkal fogunk versenyezni, kik a vetélytársaink és nekik mik az erősségeik és miben gyengék. Ami pedig ennél is fontosabb: saját cégünk ajánlatát kell helyén kezelnünk és tudatosan fejlesztenünk.

Meg kell találnunk arra a kérdésre a választ, hogy az adott piacon a megcélzott fogyasztók miért választanának minket. Ismernünk kell erősségeinket, amikre alapozhatjuk ajánlatainkat és tudatában kell lennünk azon adottságainkkal, ahol fejlődésre van szükségünk.

3. tipp: Árképzési 1x1

A negyedik sarokköve a webshop marketingnek a vásárló, a termék és a piac mellett az ár, az árképzés. Az előző két kérdést csak ennek fényében érdemes vizsgálnunk: ki az a fogyasztó, aki hajlandó az általunk megkívánt árat megadni azért, hogy problémáját a mi termékünkkel orvosolja? Miért választana ő minket és nem a versenytársunkat?

Az ár mindenhol meghatározó, de a magyar e-kereskedelemben döntő jelentőségű, mert a magyar piac nagyon árérzékeny.

Minden eladható valamilyen áron, a kérdés, hogy megéri-e eladni. A beszerzési ár és az eladási ár közötti különbség az árrés, de ez még nem a nyereségünk. Ebből az árrésből kell minden költségünket fedezni, például a honlap informatikai hátterét, a webshop marketinget és a logisztikát. Ami ez után marad, csak az a profit. Ha az árrés nem fedezi a termék kapcsán felmerülő költségeinket, akkor nem éri meg forgalmaznunk, mert nem fog profit keletkezni.

4. tipp: Ezt mérjük a webshop marketingnél

A stratégiában konkrét célokat kell megfogalmaznunk, így azok teljesülését mérhetjük is. Ez nem csak a nagy egészre, hanem a webshop marketing eszközeire általánosan igaz: tudjuk, hogy egyes eszközöket miért alkalmazunk, az mennyibe fog kerülni nekünk és milyen eredményt várunk el.

Ha nem mérjük az eszközök hatékonyságát, akkor úgy növeljük költségeinket, hogy csak vélelmezzük, hogy annak van értelme.

Minden esetben rögzítsük a kiindulási alapot és azt, hogy hova szeretnénk eljutni és mennyi idő alatt. Csak ennek fényében tudjuk értékelni, hogy kellően hatékony eszközt választottunk-e a célunk eléréséhez.

Nem elég szakértőnek lenni a témában, annak is kell látszani!

Ha nagyon gonoszak akarunk lenni, akkor néha elég csak annak látszani. Persze ez kibukhat és problémákat okozhat, de az biztos, hogy ha nem látszunk szakértőnek, akkor senkit nem fog érdekelni, hogy azok vagyunk-e. A mai világban a termékek és szolgáltatások között nagyon gyorsan döntenek a vásárlók, mély elemzések helyett a látszat és az első benyomás meghatározó, amit kiegészítenek a könnyen elérhető vásárlói tapasztalatok és visszajelzések.

5. tipp: Arculatunk és arcunk a webshop marketingben

Az arculat és a stílus alapvető fontosságú ahhoz, hogy megnyerjük a fogyasztó figyelmét és bizalmát. A vásárlónak azt kell éreznie, hogy ismer minket, hasonló hozzánk, ezért lesz hiteles az az állításunk, hogy ismerjük problémáját és tudjuk rá a megoldást. Az arculatnak csak egyik lényege az, hogy jól nézzen ki, ennél fontosabb, hogy célközönségünkben bizalmat ébresszen.

Ezt tudjuk tovább növelni személyes vállalásunkkal és történetünk ismertetésével.

6. tipp: Az állandóság gyönyöre

Divatos azt állítani, hogy a mozgalmas és folyton változó világot és lehetőségeket keressük. Mindig valami újat próbálunk ki, komfortzónánkból kilépve, határainkat feszegetve akarjuk megtalálni önmagunkat. A valóság ezzel szemben az, hogy a komfortzónán kívül sokszor a stressz és szorongás található és inkább az ismert, biztonság érzetét nyújtó, bevált megoldásokat keressük és a járt utat a járatlanért bizony nem hagyjuk el.

Nagyobb az esély a sikerre, ha webáruházunk arculatában és stílusában a célközönség komfortzónáját próbálja megtalálni és abban megoldásokat kínálni.

7. tipp: Ügyfélszolgálat kiemelkedő szerepe

Nem mondjuk ki, de sokan azért gondolkodnak webáruház alapításában, hogy ne kelljen nagyon a vevőkkel személyesen foglalkoznia. Az ügyfélszolgálat így nem más, mint kötelező nyűg. Ha valóban így gondoljuk, akkor inkább szervezzük ki a feladatot, de az ügyfélszolgálat minőségéből ne adjunk le.

A könnyen elérhető és kompetens ügyfélszolgálat hihetetlen módon növeli a bizalmat webáruházunk felé ezen kívül remek alkalom arra, hogy közvetlenül szerezzünk információkat, visszajelzéseket ügyfeleinktől.

8. tipp: A jó termékleírás pénzt hoz a házhoz

A webáruházban nincsenek eladók, de ettől még a vásárlóknak vannak kérdéseik. A valós tartalom nélküli termékleírás pusztítóan unalmas, ellenben ha valóban a lényegre koncentrál, a technikai adatokon felül megválaszolja a legfontosabb kérdéseket az kifejezetten jó benyomást kelt a vásárlóban. Ráadásul megadja nekünk két dologra is az esélyt: ha a leírás alapján nem felel meg a termék az érdeklődőnek, ajánlhatunk neki olyat, ami megfelelőbb. Másrészt a jó és egyedi termékleírás SEO szempontjából is aranyat ér.

SEO-tippek a webshop marketinghez

A keresőoptimalizálás (SEO) felel azért, hogy láthatóak legyünk az online térben. A legtöbb vásárló – akár tudatosság nélkül is – kulcsszavas lekérdezéssel kezdi meg a böngészését a világhálón és a keresőmotorok eredményei közül választja ki, melyik oldalt látogatja meg. A SEO felel azért, hogy célközönségünk (akit ugye ismerünk) adott problémái kapcsán használt kulcsszavakra a mi oldalunkat ajánlja a kereső.

9. tipp: Releváns tartalom

A keresőoptimalizálás egyik fegyvere a releváns és egyedi tartalom. Mind a kettő fontos: másolt, értelmetlen és a tartalomhoz nem illeszkedő szöveg nem szolgálja céljainkat. A tartalom legfontosabb eleme a szöveg, de nem egyetlen. A képek és videók optimalizálása is jelentősen növelheti láthatóságunkat.

A tartalom felel azért, hogy a keresők relevánsnak, témába illeszkedőnek találják oldalunkat.

10. tipp: Elegendő minőségi link

A keresőoptimalizálás másik fegyvere a linképítés. Itt is fontos mindkét jelző: kell a mennyiség, de a minőség fontosabb. A keresők azokat a weboldalakat tartják érdemesnek a fogyasztóknak ajánlani, amire más weboldalak is hivatkoznak. A linképítés felel azért, hogy a weboldal kapcsolati hálója erősítésével a keresők megbízható információforrásnak tekintsék oldalunkat.

11. tipp: Folyamatos újraoptimalizálás

Ami megbízható és releváns, azt előkelő helyen fogják rangsorolni a keresők. A statikus, a fogyasztók igényeire nem reflektáló, nem frissülő honlapok azonban idővel hátrébb csúsznak. Ezért a weboldal újraoptimalizálása és folyamatos új blogos tartalom megjelenítése előnyös lehet. A keresőoptimalizálásnál sem szabad az elméleti alapról megfeledkezni, hiszen minden azon nyugszik, hogy a kulcsszókutatás során megtaláljuk azokat a kifejezéseket, amikre optimalizálva valóban elérhetjük célközönségünket.

Technikai tippek a webshop marketinghez

Van amin nincs sokat magyarázni, de a felsorolásból fontossága miatt nem maradhat ki. Ilyenek a technikai tippek.

12. tipp: Technikailag jól működő oldal

Ha lassú, nem töltődik be, rossz minőségűek a képek, nem jók a linkek, áttekinthetetlen a felépítése a honlapnak és nem nyitható meg mobilról, akkor biztosan bukásra vagyunk ítélve. Nem lehetünk festők ecset nélkül.

13. tipp: Az üzemeltetés technikai kihívásai

Vannak azonban kevésbé egyértelmű technikai kihívások is az üzemeltetés kapcsán. Kettőre szeretnénk felhívni a figyelmet. A biztonságos, ismert, magyar nyelvű és a vásárló igényeinek megfelelő fizetési lehetőség megteremtése kulcsfontosságú. A vásárlók ebben nem hoznak kompromisszumot, ha nem találnak számukra szimpatikus fizetési rendszert, elhagyják kosarukat.

A fizetési rendszerekre külön figyelmet kell fordítanunk.

A másik kihívás az akciókhoz köthető. Black Friday és karácsony környékén jóval nagyobb forgalmat kell webáruházunknak kezelnie. Erre teszteléssel, kapacitásbővítéssel készülnünk kell különben a legfontosabb pillanatban nem fogjuk tudni teljesíteni a 12. tippet.

Hirdetési tippek a webshop marketingben

Az általánostól eljutottunk a konkrétig: ha van felépített és működő honlapunk, hogyan hirdessünk. A hirdetés egy-egy termék értékesítését tudja jobban szolgálni, bár alkalmas lehet általános brandépítésre is. Ebben különbözik a SEO-tól, ami az általános láthatóságot teremti meg.

14. tipp: Ezt hirdessük

A hirdetések alapja a logikusan felépített webáruházi rendszer és a precíz url struktúra. A termékek konkrét kiválasztását több dolog határozhatja meg. Alapnak kell tekinteni, hogy olyan terméket reklámozzunk, ami a célközönségünk jelentős része számára érdekes lehet és úgy tud kedvező árfekvésű lenni, hogy az a kampány költségeit is fedezi.

15. tipp: Hirdetési módszerek, amikkel élre törhetünk a webshop marketingben

Ahhoz, hogy tudjuk hol érdemes hirdetnünk, ismernünk kell azt, hogy ki a célja hirdetésünknek. (Lám, megint előjön.) Minél pontosabban tudjuk hirdetéseinket optimalizálni, annál hatékonyabb lesz eredményesség és költségek szempontjából is. Nem érdemes optimalizálás nélkül mindenkinek hirdetni.

Egy webáruház esetében – nagyjából fontossági sorrendben – az alábbi helyszíneken érdemes hirdetni: keresőmotorok, közösségi média, e-mail marketing, videóhirdetések, bannerek és pop-up ablakok, offline felületek.

16. tipp: Google Ads, Facebook, Insta, Tik-Tok – így válasszunk

Nagyon általánosan keresve a választ a Google Ads rengeteg optimalizálási lehetőséggel rendelkezik, de elsősorban akkor hasznos, ha konkrét keresés indításakor akarunk megjelenni. Ha porszívót akarunk eladni, akkor a takarítás és a porszívó témakör kulcsszavaira optimalizálva lehetünk eredményesek. A közösségi média felületek inkább a célközönség általános elérésére, brandépítésre, vágykeltésre, kapcsolatépítésre alkalmas.

Folyamatos fejlődés

Az utolsó tipp a munkaszervezésről szól és nem magáról a munkáról. Egyben ez talán a legfontosabb tipp: webáruház üzemeltetőjeként a stratégiai döntések, a vállalkozás minden részének átlátása és a megfelelő partnerek kiválasztása a legfontosabb feladatunk.

17. tipp: Kiszervezés és tanulás

A webshop marketing minden elemét nem fogjuk tudni egymagunk tökéletesen ellátni. Nem csak azért, mert nem érthetünk mindenhez, de néha előnyösebb egy külső szemlélő objektív véleménye, mint a sajátunk. A webshop marketing nem csodaszer és nem végtelenül bonyolult és átláthatatlan rendszer, ellenben folyamatos jelenlétet igényel, hogy a változó szokásokra reagálva a megfelelő eszközöket alkalmazhassa.

Értenünk kell hogyan működik, lehetnek döntő meglátásaink, jó ha folyamatosan képezzük magunkat, de a webshop marketing mindennapi feladataiba előnyösebb nem belefolynunk és azt profi csapatnak kiszerveznünk.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?