Speditőr cég: fogalma, előnyei

Oszd meg
Boxy
2023. 02. 09.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi az a speditőr cég?

Speditőr cég tevékenységi körei. Mikor van szüksége egy webáruháznak speditőrre? Mi a különbség a speditőr és a fuvarozó között?

Mi az a speditőr cég?

A speditőr cég olyan, gyakran nemzetközi vállalkozás, ami szállítmányozással foglalkozik. A speditőr nem csak fuvarozza a termékeket, hanem a szállításhoz szükséges minden szolgáltatás megtervezésével és kivitelezésével foglalkozik. A speditőr cég felel azért az összetett feladatért, hogy egy termék meghatározott idő- és költségkeret mellett a gyártótól rendeltetési helyére jusson.

A speditőr az ellátási-lánc része, ezért gyakori, hogy a speditőr cég a szállítmányozás mellett más logisztikai szolgáltatásokat is kínál ügyfelei számára, így tevékenységének klasszikus határai napjainkban elmosódni látszanak.

Milyen feladatköröket lát el egy speditőr cég?

Mielőtt a konkrét feladatokra térnénk, tisztázzuk a speditőr, a szállítmányozó és a fuvarozó kifejezések tartalmát. A speditőr és a szállítmányozó ugyanazt a tevékenységet takarja: a teljes szállítási feladatsor elméleti és gyakorlati lebonyolítását. A fuvarozót áruszállítónak hívhatnánk, aki egy konkrét szállítási feladat gyakorlati elvégzéséért felel. Leegyszerűsítve a különbséget, a fuvarozó a szállítás gyakorlati, a speditőr pedig annak elméleti oldalának felelőse, azzal, hogy a fuvarozó tevékenységét a speditőr cég rendeli meg. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sok speditőr cég profilja nem tisztán elméleti, hanem saját gépparkkal, akár logisztikai központtal is rendelkezhetnek. Egy speditőr cég jellemzően a következő feladatköröket látja el:

Előkészítés

Az előkészítést nyugodtan nevezhetnénk tervezésnek is, ez az egyik legfontosabb elméleti feladata egy speditőr cégnek. Egyeztetni kell az érintettekkel, meg kell vizsgálni a szállítási lehetőségeket, fel kell mérni a lehetséges útvonalakat, majd mindezeket úgy kell optimalizálni, hogy az a megbízó anyagi elvárásainak megfeleljen és az előre meghatározott időn belül célba is érjen az áru.

Az előkészítés rengeteg már meglévő tudást feltételez, hiszen olyan tényezőket is figyelembe kell venni közben, amik időben és területenként is változnak. Nem ugyanakkora a határforgalom mindig mindenhol, így a termék sem mindig ugyanannyi idő alatt kerül át a vámkezelésen. Minden ország máshogy korlátozza a kamionok mozgását és a sofőrök munkaidejére is több szabály vonatkozik. A szállítmányozást akár kulturális elemek is módosíthatják: szabadnapok, vallási ünnepek vagy akár a termékekkel kapcsolatos tilalmak is lehetnek olyan tényezők, amiket számításba kell venni.

Tanácsadás

A tanácsadás során az előkészítő munka alatt gyűjtött információk és tapasztalatok átadása történik a megbízónak. A tanácsadás célja, hogy közös döntéssel a legoptimálisabb megoldás születhessen, ami egyszerre kivitelezhető és felel meg a megbízó elvárásainak. Messze nem csak egyirányú információ közlésről van itt szó, sokkal inkább partneri viszonyról: mindkét fél olyan, az adott projekt esetében fontos információkhoz juthat, ami túlmutat saját szakterületének általános tapasztalatain.

Technológia biztosítása

A szállítmányozással szemben támasztott elvárások folyamatosan változnak, előtérbe kerülnek a gyorsabb, rugalmasabb megoldások, ahol a nyomon követett termékek mozgása akár menet közben is figyelhető, szükség esetén módosítható. A JIT technológiák terjedésével nem elfogadható az, ha nincsen naprakész adat a termék pontos helyzetéről, mint ahogyan nem várt események bekövetkeztekor a teljes útvonal újratervezésére is szükség lehet. A kor elvárásainak való megfelelés egyre nagyobb fokú digitalizációval lehetséges.

Géppark karbantartása

Függetlenül attól, hogy saját tulajdonú vagy részben fuvarozóknak kiszervezett gépparkkal dolgozik a speditőr cég a minőségi szállítóeszközök rendelkezésre állásáért ő felel. A géppark karbantartását megköveteli és ellenőrzi. Saját flotta esetén jellemző az azonos típusú járművek üzemeltetése, amihez saját szerelőműhely és riasztható, mobil szerelőcsapat is tartozhat, akik hamar orvosolhatják az esetleges problémákat. Egy nagyobb speditőr cégnél elképzelhetetlen, hogy azért vesztegeljen napokat vagy maradjon őrizetlenül az áru valahol, mert elromlott egy alkatrész valamelyik kamionban.

Anyagmozgatás

A speditőr cég összes tevékenysége arra irányul, hogy végül a termék eljusson a céljához. Így az anyagmozgatás zökkenőmentessége a korábbi előkészítő tevékenységek sikere is. Itt térünk vissza a bevezetőben említett fogalmakhoz: ha valakinek csak az anyagmozgatás a feladata, akkor fuvarozóról beszélünk, ha az is a feladatköre, hogy az anyagmozgatás egyáltalán létrejöhessen, akkor speditőrről.

Irodai munka

A speditőr cégnek számtalan irodai feladatköre is van. A szolgáltatások megrendelése, ellenőrzése, pénzügyi rendezése a speditőr cég központjában zajlik. A termékek mozgatásához szükség lehet engedélyek beszerzésére, biztosítás kötésére vagy vámkezelésre is, ezek mindegyike komoly adminisztratív feladat, aminek hiánya esetén a szállítás meghiúsulhat.

Milyen esetben érdemes egy webáruháznak speditőr céggel szerződnie?

Érdemes újra fogalommagyarázattal indítani a kérdésre való válasz keresését. A webáruházak logisztikai feladatai során van egy fontos határpont, amikor saját készletünk részévé válik a beszerzett termék. Amikor raktárunkba érkezik a termék és átvesszük azt, onnantól általában más felel a logisztikai feladatokért. A webáruházak körében okkal népszerű fulfillment szolgáltatás a megrendelések teljesítéséért felel, tehát azért, hogy a webshopból érkező rendelés a raktárból, készletünkből kigyűjtve a lehető legpontosabban és leggyorsabban a fogyasztóhoz jusson. Speditőr cégre a fenti határpont előtt lehet szüksége webáruházunknak, amikor a beszerzés részeként a termelőtől a készletünket kezelő logisztikai központig jut el termékünk.

Tehát ha a termék gyártója nem kínálja fel annak lehetőségét, hogy leszállítja számunkra a terméket, vagy ajánlata nem kedvező, a feladattal speditőr céget bízhatunk meg. Jellemző, hogy vagy értékes, különleges kezelést igénylő, vagy nagy mennyiségben szállítandó termék esetén érdemes speditőr céghez fordulnunk. Eseti, egy-egy termék esetén általában a csomagküldés valamelyik formája jelenti a speditőrök alternatíváját.

Mire kell figyelni a speditőr cég kiválasztása során?

A megfelelő speditőr cég kiválasztása nem egyszerű feladat, de vannak olyan általános jelek, amik utalnak a szállítmányozó által végzett munka minőségére. Talán a legárulkodóbb jel a kommunikáció: egy jó speditőr cég könnyen elérhető, örömmel válaszol a felmerült kérdésekre, nyílt és egyértelmű válaszokat ad, amiket szükség esetén alá is tud támasztani. Bátran tegyünk fel kérdéseket akár egyes szállítási részleteket illetően is és ne fogadjuk el válasznak azt, hogy „megoldjuk valahogyan”. A speditőr cég konkrét kérdésre konkrét válasszal tud szolgálni, ha nem azonnal, akkor meg tudja mondani mikorra.

A speditőr cég munkavégzésének egyik legfontosabb eleme az általa gyűjtött tapasztalatok frissessége, meglévő partneri hálózata, amire támaszkodik munkavégzése során. A speditőr cég kiválasztásánál kérjünk referenciát korábbi munkájukról, az elégedettség mellett az általunk igényelt szolgáltatáshoz illeszkedő relevanciáját is vizsgáljuk. Ha Kínából szeretnénk termékeket importálni, előnyös, ha valakinek nem csak Európából származnak a referenciái.

Fogalmazzuk meg saját elvárásainkat és egy tanácsadás keretében hallgassuk meg a speditőr cég ajánlatát, javaslatait. A fenti szempontok és a konkrét ajánlat fényében jó eséllyel tudunk megfelelő partnert találni.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 04. 22.

Mi a cross-docking rendszer szerepe a modern logisztikában?

A cross-docking egy modern szemlélet és modell napjaink logisztikájában. Megnézzük milyen termékeket forgalmazó webshopoknak érdemes a modell alkalmazásán gondolkodni.

Boxy
2024. 03. 26.

Tippek a sikeres online értékesítéshez

Függetlenül attól, hogy most kezded el az online értékesítést, vagy már rendelkezel egy webáruházzal, amely nem hozza a várt eredményeket, a webáruház bérlés és a webshop marketing kulcsfontosságú tényezők lehetnek a sikeres online kereskedelemben.

Boxy
2024. 02. 12.

TOP CRM rendszerek: útmutató webshopoknak

CRM rendszer: mit jelent? Kinek és miért éri meg CRM rendszert használnia? Mik a legjobb CRM rendszerek? Milyen CRM rendszert válasszak, ha webáruházam van?

Boxy
2024. 02. 08.

M-commerce és további eladási trendek: mi várható a következő években?

M-commerce. Mit jelent az m-commerce? Milyen trendek figyelhetőek meg a hazai m-commerce világában? Miért fontos az m-commerce egy webáruháznak?

Boxy
2024. 02. 05.

Mitől lesz felhasználóbarát egy webáruház: útmutató

Felhasználóbarát webáruházak jellemzői. Miért fontos, hogy egy webáruház felhasználóbarát legyen? Mire figyeljünk felhasználóbarát oldal készítésekor?

Boxy
2024. 02. 01.

Termelési logisztika: jelentése, feladatai, eszközei, fontossága

Termelési logisztika jelentése és feladatai. Hogyan változott a termelési logisztika helyzete? Mit tanulhat a termelési logisztika működéséből egy webshop?

Boxy
2024. 01. 29.

EBITDA számítása: miért jó tisztában lenni ezzel webshop tulajdonosként?

EBITDA számítása: mit jelent és mikor hasznos? Miért lehet fontos az EBITDA számítása webshop tulajdonosként? Mi az az EV/EBITDA ráta és mire való?

Boxy
2024. 01. 25.

Üzleti terv készítése webshop tulajdonosoknak

Üzleti terv webáruházaknak: miért fontos? Mit tartalmaz az üzleti terv? Kinek szól az üzleti terv? Hogyan írjunk üzleti tervet? Milyen a jó üzleti terv?

Boxy
2024. 01. 22.

7 marketing podcast webáruház tulajdonosoknak

Marketing podcast adások webáruház tulajdonosoknak: mit és miért érdemes hallgatni? Mik a legjobb hazai és külföldi marketing podcastek? Hol érhetőek el?