Boxy
Blog
Áraink

Beszállítás: mit kell tudni róla?

Oszd meg
Boxy
2023. 08. 18.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mit jelent a beszállítás?

Beszállítás és beszállításkezelés jelentése és jelentősége egy webáruház számára. Milyen funkciók tartoznak a beszállítás kezelése alá?

Mit jelent a beszállításkezelés? Hogyan zajlik?

A beszállítás a beszerzést és a raktározást összekötő logisztikai folyamat. A beszállításkezelés során kerül valóban birtokunkba a beszerzett termék, ez az első olyan lépése logisztikánknak, amit kiszervezhetünk. Ha nem saját raktárral dolgozunk, akkor ez gyakorlatilag elkerülhetetlen.

A beszállításkezelés egy aránylag gyors és rövid tevékenység, mégis döntő jelentőségű lehet, így érdemes megismernünk részletesebben hogyan zajlik ez a logisztikai folyamat.

Mit jelent a beszállítás?

Beszállításnak azt a logisztikai folyamatot nevezzük, ami során a beszerzett termék a termelés vagy nagykereskedelmi beszerzés helyéről a megrendelő raktárában annak új tárolási helyére kerül.

A fogalom tehát lefedi az ehhez kapcsolódó szállítási és raktári tevékenységeket is.

A beszállítás fontos pontja az áruátvétel, ami során megváltozik a termék kezelője. Jellemzően az áruátvétel előtti szállítás a termelő vagy eladó felelősségi körébe tartozik, míg az áruátvételt követő tevékenységek a megrendelőébe.

Mi az a beszállításkezelés?

A beszállításkezelés a raktári tevékenységek közé tartozik, az e-kereskedelemben a fulfillment szolgáltatás része. A megbízó által megvásárolt, beszerzett termékek fulfillment raktárba érkezését követő feladatsorok, amiknek ellenőrzéssel, dokumentálással és fizikai mozgatással kapcsolatos részfeladatai is vannak.

Mindazon tevékenységek összessége, ami során a raktárba érkező készlet olyan állapotba kerül, hogy az készen álljon a komissiózásra egy beérkező rendelés esetén.

Mennyiben fontos a beszállításkezelés egy webáruháznak?

A beszerzés során megvásárolt termékek nem állnak azonnal az értékesítés rendelkezésére. Az értékesítéssel meg kell várni, hogy a termék valóban megérkezzen raktárunkba és az olyan helyzetbe kerüljön, hogy egy rendelés esetén a vevő kiszolgálható legyen. (Ha a beszállítás és beszállításkezelés kellően kiszámítható, megbízható és automatizált, akkor az értékesítés az ismert körülmények figyelembevételével korábban is megindulhat.)

A beszállítás során kerül tulajdonunkba és felelősségi körünkbe a készlet. A beszállításkezelés fontossága két tényezőben fogható meg igazán egy webáruháznak: idő és pontosság. A nem értékesíthető, de általunk kezelt készlet csak költséget növel a bevétel lehetősége nélkül, éppen ezért kiemelkedő jelentőségű, hogy minél rövidebb legyen az az idő, ami alatt lezajlik a beszállításkezelés.

Alapvető érdekünk, hogy a termék raktárba érkezése és értékesíthetővé válása között minél rövidebb idő teljen el.

Hasonlóan fontos a beszállításkezelés pontossága. A beszállított termékek mennyiségi és minőségi ellenőrzése, precíz dokumentálása elengedhetetlen ahhoz, hogy a nyilvántartott és a valós készletünk között ne legyen eltérés.

Minden eltérés anyagi veszteséget okoz: előre nem látható készlethiányt vagy elfekvő, beragadt készlet eredményezhet a pontatlanság.

Mire kell figyelni a beszállításkezeléssel kapcsolatos folyamatok során?

A beszállítás fogadása során a dokumentumok megléte, az eredeti rendeléssel és a valósággal való egyezőségének ellenőrzése kiemelt figyelmet igényel. Egy beszállítás során különböző tételek érkeznek a raktárba, amiket külön kell készletünkbe emelni, valamint a megfelelő tárolási helyre szállítani.

A beszállításkezelés esetleges pontatlanságai a logisztika és értékesítés további lépései során okozhatnak fennakadásokat.

Milyen funkciók tartoznak a beszállítás kezelése alá?

A beszállításkezelés jellemzően a megrendelő raktárában zajló tevékenység. A termékek fizikai kezelése és adminisztrációja egyaránt a beszállításkezelés fogalmi körébe tartoznak.

Szállítás

A termelő raktárából történő szállítás jellemzően nem része a beszállítás kezelésének, de néhány speciális esetben annak tekinthető. Ha a termék átvétele nem a megrendelő raktárában, hanem a termelőnél történik, akkor a két helyszín közötti szállítás már a készlet új tulajdonosának felelősségi körébe tartozik.

Áruátvétel

Az esetek többségében a beszállításkezelés az áruátvétellel kezdődik, ami a megrendelő fulfillment raktárában történik. Az átvétel során a rendelés dokumentációjának áttekintése mellett a készlet fizikai ellenőrzése is megtörténik, hogy az minőségi és mennyiségi szempontból is megfelel-e a rendelésnek és a szállítólevélnek.

Az áruátvétel során kerül a megrendelő felelősségi körébe és tulajdonába a rendelt készlet, így ez a lépés döntő jelentőségű a beszállítás folyamatában. Az áruátvétel alatt az érintett termékek egy átmeneti tárolási területre kerülnek a szállító járművéből és csak egy későbbi lépcsőben kerülnek állandó tárolási helyükre.

Raktárra vétel

A raktárra vétel egy fizikai és egy adminisztratív folyamatot is magában foglal. A raktárra vétel folyamán az új termékekkel frissítik a készletnyilvántartást, a gyakorlatban ettől a pillanattól kezdve válnak elérhetővé egy beérkező rendelés esetén. Az egy beszállítás alkalmával érkezett különböző termékek szétválogatásra kerülnek és a betárolás során az áruátvétel helyéről a termékeket állandó tárolási helyükre szállítják.

Komissiózásra való előkészítés

Komissiózásnak az árugyűjtést hívjuk, amire akkor kerül sor, amikor egy rendelés beérkezik. Manuális raktárakban egy komissiózó érkezik a termékhez és szállítja azt a csomagolási területre, míg robotizált raktárakban a terméket robotok juttatják el oda. Komissiózásra való előkészítésen azt értjük, hogy a termékeket elérhetővé, hozzáférhetővé tesszük az árugyűjtést végző munkatárs számára. Robotizált raktár esetében az automatizált mozgatás feltételeinek megteremtését tekintjük ennek a lépésnek.

A komissiózásra való előkészítés időben elkülönülhet a beszállításkezelés többi lépésétől, hiszen elképzelhető, hogy nem kell folyamatosan elérhetőnek lennie a teljes készletnek. (Ezt a készlet mérete, de akár szezonalitása is indokolhatja.) Azért tekintjük mégis a beszállításkezelés részének, mert a nem hozzáférhető termékek rendelése nem teljesíthető.

Áruszámla befogadás

Az áruszámla befogadása történhet közvetlenül az áruátvétel alkalmával vagy attól időben és térben elkülönülten is. Miután a pénzügyek kezelése az a terület, ahol a különböző fulfillment szolgáltatók eltérő megoldásokat alkalmaznak, így nincsen egységes metódus arra, mi történik a beszállítás során átvett számlákkal. Jellemzően a számla kiegyenlítése a megrendelő feladata, így a befogadás csak annak elfogadását, átvételét és továbbítását jelenti.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?

Boxy
2024. 05. 27.

Milyen törzsvásárlói rendszerek vannak? Miért fontosak?

Ki a törzsvásárló, miért éri meg kiemelten foglalkozni velük és milyen törzsvásárlói rendszereket használhatunk webshopunkban - ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Boxy
2024. 05. 20.

Értékesítési stratégia kialakítása: útmutató webshopok számára

Az értékesítési stratégia egy olyan terv, ami rögzíti feladatainkat és visszajelzést ad azok teljesüléséről. Ezt a megkerülhetetlen dokumentumot mutatjuk be alaposan.

Boxy
2024. 05. 13.

Te elköveted őket? Kezdő e-kereskedők tipikus hibái

Ezeket a hibákat megelőzheted kellő felkészüléssel és a vállalkozást támogató logisztikai szolgáltatások igénybevételével, hogy elkerüld a felesleges kiadásokat.