Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.
Akármilyen precízen állítottad össze az üzleti tervet, és akármilyen gondosan építed a webshopodat, probléma bármikor előfordulhat. Például az, hogy gyártási kapacitás, az ellátási láncban jelentkező késés vagy más ok miatt átmenetileg nem kapható egy általad forgalmazott termék.
Önmagában nem ezzel lesz a gond, hanem azzal, ha a webshopodban nem kommunikálod megfelelően a vásárlóknak az átmeneti készlethiányt, és nem kezeled hatékonyan a helyzetet. Ez ugyanis negatívan befolyásolhatja a vásárlói elégedettséget, rontja a hírnevedet és csökkenti a vásárlási hajlandóságot.
Milyen problémákhoz vezet, ha nincsen megfelelő információ a készlethiányról?
Vásárlói elégedetlenség
Ha a vevőid nem látják azonnal, hogy egy termék nem áll rendelkezésre, nincsen raktáron, csak a megrendelési folyamat végén, az komoly csalódást okoz. Ilyenkor teljesen jogos részükről a panasz vagy a negatív értékelés a különböző felületeken.
Megrendelés törlése
Ha a vevőid későn szereznek tudomást a készlethiányról, és nem kommunikálsz róla, elhagyják a kosarat és máshol vásárolnak. Ez nemcsak azonnali bevételkiesést jelent, hanem hosszú távon is ronthatja az ügyfélkapcsolatot.
Kellemetlen felhasználói élmény
A nem megfelelő kommunikáció és a készletinformációk hiánya zavart okozhat a vásárlási folyamatban, így rontja a felhasználói élményt. Fennáll a lehetősége, hogy konkurens webshopokat részesíthetnek előnyben a vevőid.
Elszalasztott értékesítési lehetőség
Ha nem kínálsz helyettesítő termékeket vagy nem javasolsz más opciókat az átmenetileg hiányzó termékekhez, elszalasztod azokat a lehetőségeket, amelyekkel még a készlethiány ellenére is növelhetnéd az eladást.
Az üzleted iránti bizalom csökkenése
A vásárlók elveszítik a bizalmukat, ha úgy érzik, hogy webshopod nem kezeli hatékonyan a készlethiányt, nem kommunikál átláthatóan és őszintén a helyzetről.
A fentiek megelőzése érdekében fontos, hogy hatékony készletgazdálkodási rendszereket üzemeltess és előre megtervezd a kommunikációs stratégiádat készlethiány esetére. A készletkezelési tippekről egy korábbi blogbejegyzésünkben már írtunk.
Ez magában foglalhatja a készletinformációk folyamatos frissítését, a vásárlók értesítését az elérhetőségről, valamint alternatív termékek vagy szolgáltatások ajánlását, hogy maximalizáld az ügyfél-elégedettséget és a bevételt még kihívásokkal teli időszakokban is.
Milyen stratégiával ellensúlyozhatod a készlethiányból adódó problémákat?
A termékoldalt ne szüntesd meg, inkább használd kommunikációra!
Ha eltávolítod a termékoldalt, amikor nem kapható a termék, akkor a keresőmotorok idővel törölhetik is a termékoldalt az indexelésükből, így „elvesznek” a potenciális vásárlók számára a termékleírások is. A törlés miatt hiába élesíted újra az oldalt, majd csak fáziskéséssel jelenik meg ismét a keresési találatok között.
Törlés helyett például feltüntetheted, hogy a termék nincsen raktáron/készleten, csak rendelhető, és egyéb opciókat is megjeleníthetsz, landing page-ként használva a hiányzó termék oldalát.
Használd landing oldalként a készlethiányos termékek oldalát!
Ha már tudod, hogy egy ideig nem kaphatóak egyes termékek, használd a termékoldalt érkezési oldalként (landing page-ként), és promotálj rajta hasonló/helyettesítő termékeket.
Semmiképpen se irányítsd vissza a főoldalra a potenciális vevőidet, mert azzal megkönnyíted számukra, hogy kilépjenek az oldalról és máshol vásároljanak. Ehelyett vezesd a webshopod potenciális vásárlóit. Ajánlj olyan népszerű, magas értékelésekkel rendelkező helyettesítő termékeket, amelyek az eredetileg keresett darab jellegéből, funkciójából, stílusából adódóan hasonlóak hozzá.
A hiányzó termék oldalán azt is kommunikálhatod, ha van fizikai üzleted, és ott esetleg még megvásárolható. Különféle opciókat és szűrőket is beállíthatsz.
Állíts be szűrőket a webshopodban!
A webshopodban készlethiány esetén többféle szűrőt is beállíthatsz az átmenetileg nem kapható termékekre.
Elérhetőség szerinti szűrés
Ezt a szűrőt úgy állíthatod be, hogy a vásárlók kizárólag azokat a termékeket láthassák, amelyek raktáron vannak, és azonnal megvehetőek. A hiányzó termékek pedig nem jelennek meg a keresési eredményekben vagy a kategóriákban.
"Értesítést kérek" opció
Átmeneti készlethiánynál az adott terméknél beállíthatsz egy olyan opciót, amellyel a vásárlóid feliratkozhatnak egy külön értesítésre. A feliratkozók így első kézből kapnak információt, amikor a termék újra elérhető a webáruházadban.
"Előrendelés" opció
Lehetővé teheted előrendelések fogadását azokra a termékekre, amelyek jelenleg nincsenek készleten, de várhatóan hamarosan újra kaphatóak lesznek. Ez segít fenntartani a vásárlóid érdeklődését és bizalmát. Ez a funkció neked is nagyszerű mankó, hogy milyen mennyiséget érdemes rendelned.
Láthatóság módosítása
Beállíthatsz egy olyan szűrőt, amely az átmenetileg nem kapható termékeket egy külön kategóriába helyezi. Vagy más vizuális jelzéssel (például címkével) látja el őket, hogy a vevőid tudják, ezek a termékek jelenleg nincsenek készleten.
Jelezd, ha máshonnan is beszerezhető a termék
Amennyiben a webshopon kívül rendelkezel más értékesítési csatornákkal is, például fizikai bolttal vagy partnerkereskedővel, ahol megvásárolható a keresett termék, tüntesd fel a termékoldalon. Tedd lehetővé, hogy a termékoldalon keresztül lefoglalt vagy megrendelt terméket később a fizikai boltban vehesse át.
A fenti megoldásokkal csökkentheted a kosárelhagyást vagy a webshop vásárlás nélküli elhagyását, javíthatod a vásárlói elégedettséget és megszerezheted a vevőid bizalmát.