Mit jelent az, hogy raktárkezelő program, mi a célja? Milyen programok vannak, melyikről mit kell tudni? Kinek melyiket érdemes választania?
Mi az a raktárkezelő program?
A raktárkezelő program a raktári készletek mozgását, nyomonkövethetőségét, az egyes termékek konkrét raktári történetének rögzítését segítő programok. Megkönnyítik a készletgazdálkodást és az elemzések készítését. Alapvető céljuk a raktári információk gyors rögzítése, pontos valós idejű lekérdezhetősége és az emberi hibalehetőségek számának csökkentése. A raktárkezelő program léte alapfeltétel a nyilvántartás automatizáltságához.
Mi a különbség a raktárkezelő program és a készletnyilvántartó program között?
A raktárkezelő program elnevezést gyakran szinonimaként említik a készletnyilvántartó programmal, aminek az az oka, hogy az esetek többségében valóban majdnem teljes az átfedés a két fogalom között. A félreértések elkerüléséért tisztázzuk mi a két funkció között a fő különbség.
A raktárkezelő program valóban a raktári tevékenységekre koncentrál, a termékek mozgására, tárolására, adataira és másodlagos az, hogy mi történik a termékkel a raktárból való kikerülés után.
A készletnyilvántartó program a készlet tulajdonságaira és annak nem fizikai térben való mozgásaira koncentrál. A két funkciót általában összeépítik, és egy gyakorlati példával érthetővé válik a különbség is: egy készletnyilvántartó program nem feltétlenül követ minden mozgást a raktáron belül, míg a raktárkezelő programnak nem feltétlenül része a számlázás.
Kinek érdemes raktárkezelő programot vennie?
Ha valaki komolyabb webáruházat üzemeltet a készletnyilvántartás és raktározás problémakörével egészen biztosan szembe fogja magát találni és kapcsolatba fog kerülni ezen tevékenységeket segítő programokkal.
Mindenképpen ajánlott egy program beszerzése, ha a raktározási feladatokat magunk kívánjuk végezni vagy rendelkezünk hagyományos üzlettel is, ahol készletünk egy része elérhető. Ebben az esetben termékeink nyomon követése szempontjából előnyös a program beszerzése, amit összekapcsolhatunk számlázásunkkal is (itt visszautalnánk a raktárkezelő és a készletnyilvántartó programok közti fent említett különbségre).
Nem feltétlenül szükséges raktárkezelő program beszerzése, ha webshop logisztikánkat teljesen kiszervezzük, hiszen ekkor fulfillment partnerünk végzi a raktározással kapcsolatos összes teendőnket. Ugyanakkor ebben az esetben is szükség lesz a raktárkezelő programtól független számlázásra, így a pénzügyi folyamatokkal kapcsolatos nyilvántartásra akár egy számlázó vagy egy készletnyilvántartó program is alkalmas lehet.
Mit kell tudnia egy jó raktárkezelő programnak?
Egy jó raktárkezelő programnak több ismérve van, ezeket technikai és tartalmi elvárásokra is szétválaszthatjuk:
- Kiemelkedően fontos, hogy a programban kezelt adatok egyfelől biztonságban legyenek, ne tudjon bárki hozzáférni, másrészt könnyen elérhető legyen az adatokkal dolgozók számára.
- Bővíthetőnek kell lennie mind programozási szempontból mind raktártechnológiai szempontból. Kell tudnia kezelni a raktári mobileszközökről érkező információkat.
- Alapnak tekinthető, hogy a bevett standard rendszereket – például vonalkódok – tudja kezelni.
- Előnyös, ha a raktárkezelő program rendszeres frissítéseket kínál és könnyen elérhető ügyfélszolgálatot.
Mik azok a konkrét lépések, amiket egy raktárkezelő programnak tudnia illik?
- Első lépésként a beszállítás után a termékek készletre vételét és tárolási helyének rögzítését.
- Mindenképpen tudnia kell kezelni a vásárlói rendeléseket és a termékek kiszedését, a komissiózást.
- Követnie kell a termékek mozgását, ennek részletessége már igényeinktől is függhet.
- Biztosan kell tudni adatot szolgáltatnia a betárolásról, áthelyezésekről, kiszedésről, kiszállításról és az esetleges visszáruról is, de egyes programok akár a raktári gépek mozgását is követni tudják.
- A rendelések szerinti csomagolás esetén képes megjeleníteni, hogy mely termékek kerültek közösen csomagolásra és azok mely partnernek lettek átadva.
- A raktárkezelő programok leltárt és különféle riportokat is képesek készíteni, összeállítani.
Sok program a fenti alapfunkciókon felül további tevékenységek rögzítésére is képesek.
Melyek a legjobb raktárkezelő programok?
Térjünk rá a konkrétumokra, a hazai piacon elérhető legjobb programok közül ajánlunk néhányat, figyelembe véve kiemelkedő tulajdonságaikat és áraikat. Miután az e-kereskedők vállalkozásai és igényei sem azonosak, így nem létezik abszolút legjobb program minden webáruház számára, érdemes tehát alaposan összehasonlítani az ajánlatokat és funkciókat.
Kulcs-Soft
A Kulcs-Soft felhő alapú programcsomagokat kínál vállalati ügyfelei számára. Az irodai, bérszámfejtő és számlázó programjai mellett, készletező és különféle ügyviteli elemeket ötvöző modulárisan bővíthető szoftverekkel rendelkezik. Ez egyben az egyik nagy előnye is, hogy egy kezelőfelületen intézhető a számlázás, raktárkezelés vagy éppen a házipénztár. A szolgáltatások egy része kifejezetten webáruházak igényeihez lett igazítva. A cég 30 éves tapasztalattal, megbízható, bevált rendszerekkel és naprakész információkkal bíró könnyen elérhető ügyfélszolgálattal rendelkezik. A Kulcs-Soft jól integrálható a legtöbb bérelt webáruházhoz és fulfillment szolgáltatói felülethez.
A Kulcs-Soft legegyszerűbb számlázó programja nettó 17.500 forintba, a raktári funkciókkal rendelkező Kulcs-Készlet 76.000 forintba kerül, a legtöbb funkciót egyesítő Kulcs-Számla és Kulcs Perfekt 159.000 forintos áron szerezhető be. Változó igényeket is teljesítő prémium csomagra egyéni ajánlatot szükséges kérni.
OVIP
Komplex, modulárisan bővíthető felhő alapú szolgáltatásokat kínál az OVIP, mely a teljes vállalatirányítást lefedi. Kifejezetten raktárkezelésre alkalmas moduljuk is van, a webáruházak mellett a hagyományos bolti értékesítéssel foglalkozók is kiemelt figyelmet kapnak. Saját terméket előállítóknak, illetve bérléssel foglalkozóknak kifejezetten ajánlott az erre specializált szoftverük.
Az OVIP kifejezetten e-kereskedőknek szánt moduljának havi díja 29.000 forint, ami számtalan kiegészítő modullal bővíthető (szavatosság kezelése, gyártás program, bérlési program stb.), amik 2.000 – 8.000 forintba kerülnek havonta.
Naturasoft
A Naturasoft praktikus, átlátható, egyszerű raktárkezelő programot ajánl, ami kezdő webshopok számára is könnyen elérhető. A raktárkezelő program mellett kínálnak készletnyilvántartó és számlázó programot is.
Amíg a korábbi példák előnye a teljesség, a Naturasoft legfontosabb funkciókra koncentráló könnyű kezelhetőségre helyezi a hangsúlyt, mindemellett élő telefonos ügyfélszolgálata is van.
Mindkét program nettó 15.900 forintos egyszeri díj ellenében rendelhető meg és korlátlan ideig használható. Az opcionálisan választható frissítések díjkötelesek.
Logicort
Automatizált, valós idejű raktárnyilvántartást kínál a Logicort, aminek segítségével pontosan tudhatjuk, hogy mi történik a raktárban, egészen olyan részletekig, mint interaktív térképen nézhetjük, hogy éppen melyik targoncán, melyik árukiadó felé tart az adott termékünk.
Teljes körű, kifejezetten raktárkezelői céllal létrejött program, ami aprólékosabb és specializáltabb funkciókkal bír, mint a komplex vállalatirányítási szoftverek részeként kínált termékek. A termékek beazonosításához EAN-kódot vagy RFID technológiát alkalmaznak. Miután a szolgáltatás jelentős mértékben egyénre szabott, így az ár is egyedi ajánlat útján kérhető.
inCash
Az inCash – mint neve is sugallja – elsősorban pénzügyi szoftvereket kínál széles választékban közel 25 éve. Kedvező áron biztosítanak vállalatirányítási programokat elsősorban kisvállalkozások részére, amik között az inCash Trade az alapvető raktárkezelői funkciókkal is fel van szerelve. A felhőalapú rendszerbe különböző modulok rendelhetőek és integrálhatóak.
Az inCash kompatibilis a legfontosabb webáruház kezelő rendszerekkel, mint az UNAS vagy a Shoprenter. A Trade alapváltozatának végleges licence 29.000 forintba kerül.