Ügyfélszerzés ötletek webshopoknak

Oszd meg
Boxy
2023. 07. 19.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Ügyfélszerzés ötletek webshopoknak

Ügyfélszerzés: mikor van rá szükség? Milyen ügyfélszerzési módszerei vannak egy webáruháznak? Ingyenes és fizetős ügyfélszerzési módszerek.

Ügyfélszerzés ötletek webshopoknak

Egy webáruház számára létkérdés, hogy megfelelő mennyiségű vásárlója legyen. A vásárlók azonban nem jönnek maguktól, megszerzésükért tennünk kell. Az ügyfélszerzés alacsony költségvetés mellett is sikeres tud lenni, ha elegendő időt szánunk rá. Nagyobb büdzsével pedig rengeteg embert érhetünk el, ekkor a költséghatékonyság kerül előtérbe, mint mérlegelési szempont.

Bemutatjuk a legnépszerűbb és leghatékonyabb ügyfélszerzési módszereket.

Mikor van szükség ügyfélszerzésre?

Az ügyfélszerzés az a folyamat, ami során egy vállalkozás megtalálja azon célközönségét, aki valóban nyereségforrássá is válik számára szolgáltatása vagy terméke megvásárlásával. Mondhatnánk azt, hogy a marketing és a keresőoptimalizálás minden tevékenysége erre irányul, de ez nem teljesen igaz. A márkaépítés vagy éppen cégünk általános láthatóságának növelése hozzájárul új ügyfelek megszerzéséhez, de nem ez kizárólagos és fókuszált célja.

Ügyfélszerzésre gyakorlatilag folyamatosan szükség van. Egy kezdő webáruház első vásárlóit szeretné megszerezni, egy fejlődő egyre tágabb közönséget elérni, míg egy bejáratott, jól menő webáruház akár új piaci szegmensek felé is nyitna.

Az ügyfeleket be kell vonzanunk, majd a konkurencia folyamatos csábítása ellenére meg is kell tartanunk.

Milyen ügyfélszerzési módszerek vannak? Melyiknek mik az előnyei, hátrányai?

Az ügyfélszerzésnek számtalan módja van, a konkrét terméktől vagy akár saját habitusunktól is függhet melyikeket tudjuk sikeresen használni. Jellemzően nem egy módszert alkalmazunk, miközben az is ritka, hogy egy vállalkozás megfelelő hatékonysággal tudjon minden ügyfélszerzési területen jelen lenni.

Egy webáruház ügyfélszerzési módszereit leggyakrabban aszerint csoportosítjuk, hogy valami ingyenes, vagy fizetnünk kell érte.

3 Vannak-e teljesen ingyenes ügyfélszerzési módszerek?
Semmi nincs ingyen, természetesen az ingyenes ügyfélszerzési módszereknek is van költsége, ha más nem a befektetett idő és energia. Ezek a módszerek a forráshiányos kezdő vállalkozások esetén jellemzőek és hatékonyak, hiszen később ezen tevékenységek kiszervezése vagy a saját marketinges alkalmazása már messze állnak az ingyenesség fogalomkörétől. Előnyük is ugyanaz mint hátrányuk: bárki könnyen élhet ezen módszerekkel, így sokan élnek is. A sikeresség kulcsa így az, hogy valóban olyanokra fordítsuk energiánkat, akiknél realitás az ügyféllé válás.

Miben térnek el, mennyivel jobbak a fizetős ügyfélszerzési módszerek?

A fizetős módszerek sokkal jobban célozhatóak, azaz megspórolják az ehhez kapcsolódó előzetes felmérést. Jóval több emberhez érhetnek el, ugyanakkor hátrányuk, hogy nem megfelelően alkalmazva őket nagyon költségesek lehetnek, illetve alkalmatlanok az igazán specializált ajánlatok közvetítésére. A fizetős módszerek nem az ingyenesek jobb kivitelezését jelentik, hanem más logikán alapulnak.

Milyen “ingyenes” ügyfélszerzési módszerek vannak?

Az ingyenes ügyfélszerzési módszerek minimális anyagi forrás rendelkezésre állása esetén is adottak. Működésük bizonyított, korlátai abban jelennek meg, hogy ezen eszközök elterjedése rendkívül általános.

Nagyon sokan próbálnak meg így megszólítani ügyfeleket, így jelentős a verseny, a hatékonyság döntően azon múlik, mennyire jól tudjuk szűkíteni valós célcsoportunkat.

Direkt marketing

A direkt marketing lényege, hogy közvetlenül felkeresünk embereket, akiknek szolgáltatásunkat vagy termékünket ajánljuk. Attól függően, mi alapján választjuk ki a felkeresendő és remélt ügyfeleket, valamint hogyan vesszük fel velük a kapcsolatot, tovább bonthatjuk ezt az ügyfélszerzési módszert.

Offline

Egy webáruház esetében általában nem reális alternatíva, hogy vásárlóinkat személyes megkeresés alapján szerezzük, de az üzleti élet más területein bevett gyakorlat. Akár leendő partnerek vagy viszonteladók felkeresése gyakran történik ezzel a módszerrel. Ha webáruházi termékeink nagyon specifikusak, akkor néhány esetben van helye az offline direkt marketingnek: például személyesen jelen lehetünk termékünkkel a szakterület éves konferenciáján. Ekkor nem az értékesítés helyszíni volumene számít, hanem az itt megszerzett potenciális ügyfelek száma.

FB ismerősök, csoportok

Akár személyes facebook oldaladon is kezdhetjük az ügyfélszerzést, hiszen ismerőseink között is lehet olyan, akinek szüksége van szolgáltatásunkra. Itt a személyes ismeretségen alapuló bizalom is adott. Megjelenhetünk releváns facebook csoportokban vagy akár megpróbálhatunk létrehozni ilyeneket, ahol később megjelenő ajánlatunkra vevők lehetnek a tagok. Ajánlatunkkal keressük meg a bejegyzésünkre pozitívan reagáló tagokat.

Instagram

Instagram sztorikat is létrehozhatunk, ami termékünkkel kapcsolatos. A közvetlen értékesítés helyett érdemes valamilyen praktikus vagy humoros tartalmat létrehozni. Használjuk az interakciós matricákat, a szavazást vagy a mozgatható reakció gombot. Azokkal az emberekkel vegyük fel a kapcsolatot, akik reagáltak sztorinkra, így nem lesz teljesen idegen számukra ajánlatunk tartalma.

LinkedIn

A B2B üzletek esetében a LinkedIn is remek terület arra, hogy potenciális ügyfeleinek leválogassuk és felvegyük velük a kapcsolatot.

E-mail

Szintén B2B termékek esetében érdemes a termék felhasználóinak lehetséges körére rákeresni a Google-ben, majd felvenni velük a kapcsolatot. Ez döntően e-mailben történik, de nyugodtan használhatjuk a vállalkozás bevett kapcsolattartási formáit: saját űrlapjukon keresztül vagy akár facebookon is jelentkezhetünk náluk.

E-mail lista, hírlevél

Már a fenti módszerek is döntően arról szóltak, miként tudjuk kiválogatni azon fogyasztókat, akik ügyfelek lehetnek és felvehetjük velük a kapcsolatot.

Ennél még jobb, ha fordítva történik a folyamat: olyan tartalmat hozunk létre, ami iránt érdeklődnek azok, akik termékünk célközönségébe tartozhatnak. Erre alkalmas a facebook bejegyzés vagy a blog is, de számunkra legszerencsésebb a hírlevél, hiszen erre való feliratkozáskor kapjuk meg e-mail címüket, amin közvetlenül is elérhetjük őket.

A hírlevélre való feliratkozást általában valamilyen csali ajánlattal vagy nagyon jó és értékes tartalom készítésével tudjuk elérni.

Ajánlói program

Nem az első ügyfelek megszerzésére, hanem az ügyfélkör bővítésére alkalmas. Az ajánlói programmal meglévő és elégedett ügyfeleinket tesszük érdekeltté abban, hogy ajánljanak minket másoknak. Ez lehet extra ajándék vagy kedvezmény akkor, ha az ajánlás sikeres volt.

Kifejezetten hatékony ügyfélszerzési módszer az ajánlási program, hiszen ügyfelünk ismerősei felől meglévő bizalmát használjuk saját termékünk értékesítéséhez.

Együttműködés

Azok az együttműködések életképesek hosszabb távon is, amik kölcsönösen hasznosak, tehát mindkét fél ugyanannyit tud profitálni belőle. A minimum feltételek közé tartozik még az azonos célközönségnek kínált eltérő termék. Általában szolgáltatókkal és nem másik webáruházzal érdemes együttműködést keresni, mert két kereskedőnél óhatatlanul fel fog merülni, hogy miért is nem árulják inkább maguk a másik fél termékeit.

Egy outdoor webáruháznak jó partnere lehet egy túraszervező, a virágboltnak az esküvőszervező vagy az állateledel boltnak a kutyaiskola.

Az együttműködésnek nem a közvetlen értékesítés a célja, hanem a kölcsönös ajánlás, a referenciák erősítése és a vásárlói bizalom növelése.

Továbbajánlás

A továbbajánlás gyakorlatilag egy állandó vagy promócióhoz kötött viszonteladói szerződés. Ha egy partner sikeresen ajánl minket, akkor a bevételből jutalékot kap. Itt sem a riválisokkal érdemes szövetségre lépni, hanem az azonos célközönséggel rendelkezőkkel.

Google My Business fiók

Akár a helyhez, akár a tevékenységi körhöz kapcsolt kereséseket megkönnyíti és lehetőséget ad ügyfeleinknek értékelés készítésére. Nem csodaszer, de a kimaradók lépéshátrányba kerülhetnek.

Ügyfélvélemények a honlapon

Fontos, hogy saját webes felületünkön is lehessen visszajelzést adni, a legjobbakat pedig kiemelten jelenítsük meg. Az online vásárlások esetében egyre nagyobb százalékban a korábbi ügyfelek által hagyott vélemények is döntenek abban, hogy az új látogató kinél vásárolja meg a terméket.

Milyen fizetős ügyfélszerzési módszerek vannak?

A fizetett ügyfélszerzési módszerekkel nagyobb embertömeget tudunk elérni és beállításai révén jobban szűkíthetjük azt, kinél szeretnénk megjelenni. Ezen módszereknél vagy képeznünk kell magunkat, hogy a buktatók minél nagyobb részét elkerülhessük, vagy szakembert kell fogadnunk, akinek költsége kisebb, mint a feleslegesen elköltött, bevételt nem generáló kiadások összege.

Hirdetések

A hirdetések hátránya, hogy csak addig hatékonyak, ameddig futnak, a másik „probléma” velük pedig az, hogy fizetősek. Ha nem sikerül kellően precízen beállítani a kampányokat, akkor úgy lehet végtelen forrást elégetni online kampányokra, hogy annak érdemi hatása lenne az értékesítésre.

Az egyik leghatékonyabb hirdetés, ahol a keresési kulcsszavak beállítása döntő jelentőségű. Mivel a legtöbb fogyasztó egy Google lekérdezéssel indítja keresését, így jó kulcsszavak alkalmazásával rengeteg ügyfélhez érhetünk el.

Fizetett Facebook-hirdetés

Korcsoportra, helyre és érdeklődési körre is jól célozható hirdetési mód, jól használva értékes ügyfeleket érhetünk el.

Fizetett Instagram-hirdetés

A már egyébként is jól teljesítő posztok további futtatása tud ügyfeleket bevonzani. Korábbi ingyenes sztorijaink anyagi megtámogatását jelenti, ami kis költségvetéssel is eredményes tud lenni.

YoutTube hirdetés

A YouTube hirdetés a többi nagy közösségi platformhoz képest olcsóbb, így költséghatékony, Fontos, hogy az első néhány másodperc ragadja meg az érdeklődők figyelmét.

Chatbot

A chatbot alkalmazása mindenképpen a haladó ügyfélszerzési módszerek közé tartozik. A chatbot egy olyan robot, ami meghatározott helyzetekben helyettünk reagál, válaszol kérdésekre.

Számos előnye van: folyamatosan rendelkezésre áll, valós kérdésekre válaszol és valamilyen mértékben tanul. Beállítható az is, hogy bizonyos szöveg kommentben való megjelenésekor aktivizálja magát. Ugyanakkor a chatbot nem megfelelő alkalmazása ellentétes hatást is elérhet.

Ahogyan hiába mondja be az automata a telefonba, hogy „hívása fontos számunkra” az emberek java bontja a vonalat ha nem beszélhet élő ügyfélszolgálattal, úgy a chatbot is sokakat frusztrál és egyáltalán nem kívánnak „egy gagyi automatával” csevegni.