Boxy
Blog
Áraink

Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 06. 16.
E-kereskedelem
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

Szállítási módok: melyikről mit kell tudni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni szállítási mód választásakor? Melyik a legjobb?

Szállítási módok webáruházak számára: kisokos

A webáruházunkból megrendelt terméket el kell juttatnunk a vásárlóhoz. Különféle szállítási módok állnak rendelkezésünkre, mindegyik eltérő tulajdonságokkal rendelkezik. Ezeket sokszor túlságosan is triviálisnak gondoljuk és nem mérlegelünk, mielőtt valamelyiket kiválasztjuk.

Azért, hogy ne kelljen a rossz választás miatt a már bekövetkezett hibából tanulnunk, összefoglaljuk a legfontosabbakat a szállítási módokról.

Milyen szállítási módok vannak?

Amikor szállítási módokról beszélünk, akkor nem arra gondolunk, hogy fizikailag milyen eszközzel juttatjuk el a terméket a fogyasztóhoz, hanem arra, hogy azt milyen módon kapja meg és veszi át. Lehetséges, hogy a terméket nem szállítjuk sehova, hanem azért a vásárló jön el (személyes átvétel üzletben vagy raktárban), lehetséges, hogy közvetlenül oda szállítjuk, ahol a vásárló tartózkodik (házhoz szállítás), de gyakori a köztes megoldás is, amikor a termék és a vásárló is mozog egy olyan helyszínre, ahol aztán megtörténik az átvétel (átvételi pontok használata).

A szállítási módok különbözhetnek abban is, hogy saját alkalmazottal és eszközzel történik a szállítás vagy külső partnert bízunk meg ezzel. Az esetek többségében az utóbbi a célravezető, de vannak kivételek.

Melyik szállítási módról mit kell tudni?

Lássuk az egyes szállítási módokat és azok jellemzőit. A folyamat alapvető leírásán túl kitérünk a szállítási mód korlátaira is.

Házhoz szállítás futárral

Webáruházak esetében a legnépszerűbb szállítási mód. A megrendelést követően a webáruház raktárában a futár felveszi a csomagot és azt a vásárló által meghatározott címre szállítja. Az eladó számára ez egy nagyon kényelmes mód és sokszor a vásárlónak is a legegyszerűbb.

A bizonytalansági tényezőt a kiszállítás időpontja jelentheti, amit nem minden szolgáltatónál lehet megválasztani vagy csak felár ellenében határozható meg. A futárok csak meghatározott idősávban (munkaidejükben) tudják a csomagokat kézbesíteni.

Kifejezetten biztonságos szállítási mód, hiszen a csomagot közvetlenül a vevőnek adja át a futár. A futároknál általában lehetséges a kártyás fizetés, utánvét ügyintézés vagy éppen a termék visszaküldése is.

Külső partner (futár) alkalmazásának számtalan előnye lehet. Egyrészt nekünk nem kell ezzel foglalkoznunk, nem kell erre kapacitásokat lekötnünk. A futárcégek általában olcsóbbak, mint ha egyénileg szervezzük a szállítást, mivel egyszerre több csomagot kezelnek, méretgazdaságosan működnek. A szolgáltatás igazodik igényeinkhez: ha szükséges több csomagot is feladhatunk, míg ha kevés a rendelésünk, a kihasználatlan kapacitás nem kerül pénzünkbe.

Házhoz szállítás saját alkalmazottal

Házhoz szállítás saját alkalmazottal vagy flottával is lehetséges. Ha feljebb tisztáztuk, hogy ez drágább, akkor mégis kinek érheti meg és miért?

A saját alkalmazottal végzett házhoz szállítás mindig jobban tud alkalmazkodni a speciális igényekhez. Értékes, törékeny, sérülékeny termékeket megérheti saját alkalmazottal szállítani, aki ismeri a termék pontos tulajdonságait és képes is ezek figyelembevételével kezelni azt. A szállítás igényelhet speciális körülményeket (például hűtés, HACCP szabályok alkalmazása, biztosítás, több alkalmazott a termék mozgatásához), amit a futárok nem vállalnak. Különleges alakú vagy a megszokottól eltérő méretű termékek esetén is indokolt lehet a kiszállítás saját kézben tartása.

Amennyiben jellemzően sok terméket szállítunk kevés címre, szintén megérheti azt saját eszközzel és alkalmazottal elvégezni. Ez különösen igaz, ha a szállítás nagyon sürgős, a terméknek órákon belül a vásárlónál kell lennie vagy éppen akkor, ha az időtényező nem számít, és ráér összevárni egy fuvarnyit a kiszállítással. A késleltetett és tervezett kiszállítás is könnyebben szervezhető saját alkalmazottakkal.

Saját magunk által végzett házhoz szállítás

Természetesen nem csak alkalmazottunk, hanem magunk is kiszállíthatjuk a terméket. A két kiszállítási mód között egyetlen esetben van különbség: mezőgazdasági kistermelőknél.

Őstermelő nem adhatja el termékét webáruházban (mert tevékenységei között nem szerepelhet a csomagküldő, internetes kiskereskedelem), de egyéni vállalkozó kistermelő igen, ha egyidejűleg teljesül az a két kritérium is, hogy ezt a gazdaság helyszínétől legfeljebb 40 kilométeres távolságon belül teszi és saját maga szállítja ki a terméket. Mezőgazdasági kistermelőnek tilos erre futárszolgálatot vagy alkalmazottat tartania.

Személyes átvétel az üzletben

Amennyiben van saját üzletünk vagy kiszámítható módon nyitva tartó, az átadás lebonyolítására alkalmas raktárunk, akkor a terméket a vásárló az üzletben is átveheti.

Olcsó és kényelmes megoldás ez eladói szempontból, de vannak hátulütői is.

A terméket az üzletben kell tárolni, ami jelentős helyigénnyel járhat. A termék át nem vétele szinte semmilyen kellemetlenséggel nem jár a vásárlónak, így ez nagyobb eséllyel meg is történik. Ezért feltétlenül érdemes meghatározni, hogy mennyi ideig tudjuk a megrendelés után az üzletben történő átvételt biztosítani.

A vásárló számára több okból lehet vonzó ez a szállítási mód. Egyrészt olcsó, hiszen a gyakorlatban nem történik szállítás, így általában ez a lehetőség ingyenes. Másrészt az átvételt az üzlet nyitva tartása alatt teljesen maga tudja meghatározni. Harmadrészt nem szükséges megadnia adatait, lakcímét. Ez különösen érdekes lehet akkor, ha a diszkréció számít: a vásárló nem szeretné, hogy bárki értesüljön a vásárlás tényéről, például azért, mert a terméket ajándékba szánja.

Sok vásárlóban bizalmat ébreszt, ha létezik fizikai üzlete a webáruháznak.

Átvételi pontok használata

Az átvételi pont egy olyan a raktárunktól és üzletünktől eltérő helyszín, ahol a csomag átvétele személyesen lehetséges. Az átvételi pont gyakran egy forgalmas helyen lévő, de eltérő profilú üzlet (például újságos vagy benzinkút).

A vásárló szempontjából két érdemi különbség létezik az átvételi pont használata és a saját üzleti átvétel között. Az átvételi pont helyszínét ő választja ki, ami könnyebbség, másrészt az átvételi ponton általában később vehető csak át a termék a szállítás miatt, mint a saját üzletben.

Az eladó szempontjából a különbség jelentősebb: itt már valóban szükséges szállítania akár saját alkalmazottal, akár futárral. Valamivel olcsóbb, de munkamenetben nem sokat különbözik eladói szempontból a házhoz szállítás és az átvételi pontra szállítás végrehajtása.

Automatizált szállítási módok: csomagautomaták használata

A csomagautomaták olyan átvételi pontok, ahol nincsenek alkalmazottak. A csomag átvétele azonosítást követően egy automatából történik.

Ismét koncentráljunk a különbségekre! Vásárlói szempontból különbséget jelent az emberi interakció hiánya, ami van akinek előny, van akinek hátrány.

Mindenképpen előny az átvétel idejének megválaszthatósága, a csomagautomaták nyitva tartása jellemzően tágabb, mint a csomagpontoké.

Hátrány, hogy kevesebb típusú tranzakció végezhető: például készpénzzel szinte soha nem lehet fizetni. Utóbbi hátrányt leszámítva, eladói szempontból gyakorlatilag mindegy, hogy automatába vagy csomagpontra történik a szállítás.

Automatába csak kiszervezéssel, futárszolgálattal lehet szállítani, itt a saját kiszállítás elképzelhetetlen.

Szállítási módok: mikor melyik mellett érdemes dönteni? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?

Milyen kiszállítási módokat ajánljunk vásárlóinknak? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe a szállítás megszervezésénél? A vásárlói igények mellett a termék adottságait kell figyelembe vennünk.

Fontos szempont lehet a fizetéshez kapcsolódó szolgáltatások elérhetősége az egyes szállítási módok esetén. Természetesen szempontok közé kívánkoznak a költségek. Jogszabályi korlátozások is köthetnek minket. Végül, de nem utolsó sorban: nem biztos, hogy mindenhol elérhető minden lehetőség.

Ismerjük és vegyük figyelembe a vásárlók igényeit

Ismernünk kell vásárlóink igényeit. Hiába lenne nekünk nagyon kényelmes az üzleti átvétel, de ha a látogatók többsége házhoz szállítást szeretne, akkor valószínűleg inkább máshol fogják beszerezni a terméket, mint sem tőlünk vásároljanak.

Általában elmondható, hogy kínáljunk annyi lehetőséget, amennyi csak a többi szempont figyelembe vétele mellett lehetséges. Minél több a lehetőség, annál nagyobb az esély arra, hogy látogatónk számára megfelelő szállítási módot is kínálunk.

Mérlegeljük termékeink adottságait

Kényelmes lehetne a zongorát csomagponton átadni, de nem fog menni. A termék tulajdonságai szűkíthetik a lehetséges szállítási módok sorát. Döntően a méret (túl kicsi vagy túl nagy), a súly (túl nehéz), a furcsa alak, a jelentős érték, a sérülékenység és a romlandóság tartoznak ebbe a körbe.

Körültekintően, az igényekhez mérten alakítsuk ki a fizetési lehetőség körét

Amilyen fontos a vásárlóknak a szállítási módok széles körének elérhetősége, ugyanez igaz a fizetéssel kapcsolatban is. Hazánkban kifejezetten fontos az utánvét lehetősége, bizonyos esetekben a készpénzes fizetés.

Ez kevésbé magát a szállítási módot befolyásolja, sokkal inkább a szolgáltatót, akit használunk az adott szállításhoz. Nem mindegy, hogy a futár képes-e kezelni az utánvétet vagy lehet-e a csomagponton kártyával fizetni.

Figyeljünk oda a jogszabályokra

Jogszabályi kötöttségek is elképzelhetőek. Gyógyszerek, lőfegyverek, veszélyes anyagok nem szállíthatóak mindenféle módon. Van ahol már a szállítás is erősen szabályozott, míg máshol a fogyasztó számára történő átadáskor kell jogosultságokat ellenőrizni. Hasonlóan erős korlát, hogy nem minden szállítási mód érhető el az ország egész területén.

Kalkuláljunk jól a költségekkel

Végül ami mind az eladónak, mind a vevőnek számíthat: a költségek. A vásárló természetesen a minél olcsóbb és minél kiszámíthatóbb áruszállítást szereti. Lehetőleg az ingyeneset. Eladói szempontból viszont tudjuk, hogy a szállítási költségek folyamatosan változnak, de ezt nem lehet változatlan formában tovább terhelni a fogyasztóra, mert akkor máshol vásárol. A szállítási módokat és azok költségeit így már az árképzés és üzletpolitikánk kialakítása során figyelembe és számításba kell vennünk.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 18.

Hogyan csinálj profi Black Friday kampányt?

Black Friday kampány: hogyan kell rá felkészülni és hogyan kell jól csinálni? Mi szükséges egy sikeres Black Friday kampány futtatásához 2024-ben?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 11.

Interjú Balogh Péterrel: Miért szervezd ki a logisztikád?

Megkérdeztük partnerünket, Balogh Pétert, miért éri meg a fulfillment egy vállalkozás számára. Természetesen a logisztikán felül szó esett vállalkozásfejlesztésről is.