Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?
Milyen módon jussunk el ügyfeleinkhez, webáruházként érdemes-e offline marketing eszközöket is bevetnünk, vagy elég ha az online térben mozgunk? Miután megadtuk a választ erre a kérdésre, bemutatjuk a 15 legjobb online marketing eszközt 2024-ben.
Mit jelent a marketing eszköz?
A marketing eszközök olyan módszerek és technikák összefoglaló elnevezése, amiket a vállalatok üzleti céljaik elérésére használnak. Ezen célok közül a leggyakoribb a figyelemfelhívás, az értékesítés növelése, a piaci terjeszkedés, a vásárlói elkötelezettség növelése és a márka ismertségének építése.
A marketing eszközök elnevezés nagyon széles fogalomkört fed le. Egyes eszközök feladata kizárólag a marketing szempontjából értékelhető, míg mások egyéb funkciókkal is bírnak. Például egy vállalkozás munkavégzéshez használt autója nélkülözhetetlen lehet a feladatellátáshoz, de egyben felhasználható marketing eszközként is, ugyanakkor egy online hirdetés önmagában nem szükséges ahhoz, hogy egy webáruház kiszolgálja vásárlóit.
A különféle eszközök más-más csatornákat használnak arra, hogy elérjék a meghatározott célközönséget. Az internetes felületeket és csatornákat használó technikákat online marketing eszközöknek nevezzük.
Érdemes-e online és offline marketing eszközöket használni, ha webáruházunk van?
A válasz egyértelműen igen, a webáruházak üzemeltetőinek is érdemes offline marketingben is gondolkodniuk, még ha a hangsúly várhatóan nem erre fog esni. Az online és offline módszerek kiegészítik, erősítik egymást. Nem válik ugyanis élesen szét az internetes vásárlók tájékozódási módja a hagyományos boltokat kedvelőkétől: ahogyan az online hirdetés is hat azokra, akik boltban vásárolnak, ez fordítva is igaz. Az ugyanakkor tény, hogy egy webáruháznak sokkal nehezebb célcsoportját megtalálnia a világhálón kívül.
Az offline eszközök szélesebb elérést biztosíthatnak, de csak akkor hatékonyak, ha valós célközönséget találnak. Nyomtatott szaklapban érdemes lehet hirdetést feladnia egy apróbb szakcikkeket áruló webáruháznak, de általános napilapban csak akkor, ha a célközönség is hatalmas. Ugyanez igaz lehet a rendezvényeken való megjelenésre vagy a szponzorációra is. Túrafelszereléseket áruló webáruháznak megérheti teljesítménytúrát támogatnia, de aligha érvényesül hirdetőtáblája egy autópálya mentén.
Az offline marketing eszközök és az alkalmazásuk során kapott visszajelzések egészen más jellegű információkat hordozhatnak, mint azok, amiket az internet világában észlelünk. Ezek sok esetben segítenek jobban megérteni a vásárlói magatartásokat, például azt, hogy valaki miért nem lesz ügyfelünk.
Napjaink fejlődési iránya, hogy a vállalkozások növekedésével az értékesítési csatornáik számát is növelik, egyben azokat összehangolják. Ha ez megtörténik, akkor az a marketing stratégiára is hatást gyakorol és átrendezheti az offline és online eszközök használatának értékét. Fontos azonban azt is látni, hogy egy webáruház számára a több csatorna kiépítése nem feltétlenül az offline világ felé fordulást jelenti: az applikációkban vagy a social commerce területén is sok kiaknázható kereskedelmi lehetőség kínálkozik.
Ezzel a 15 online marketing eszközzel érdemes haladni 2024-ben:
Miközben természetesen van értelme az offline marketingnek akkor is, ha webáruházunk van, a fókuszt továbbra is az interneten érdemes tartanunk. Az internetes kereskedelem robbanásszerű növekedése megtorpanni látszik, de ez nem jelent visszarendeződést: a trend továbbra is az online térnyerése az offlinenal szemben.
Összegyűjtöttük az a 15 online marketing eszközt, amivel mindenképpen érdemes egy webáruháznak foglalkoznia 2024-ben ahhoz, hogy sikeres maradhasson.
Mobilbarát honlap
Ideje lenne változtatni a neven és a szemléleten és azt mondani, hogy laptoptűrő webáruházat érdemes építeni. 2024-ben már sokkal többen keresik fel a webáruházakat mobiltelefonokról, mint bármilyen más eszközről. Természetesen továbbra is fontos, hogy működjön és esztétikusan nézzen ki a weboldal hagyományos számítógépen, de a lényeg ma már a mobil. Ha sikeres webáruházat szeretnénk, akkor azt mobilra optimalizáljuk.
Keresőoptimalizálás
Ha a fenti pontot megfogadtuk, már a keresőoptimalizálásért is tettünk: a legfontosabb keresőmotorok előnyben részesítik azokat a weboldalakat, amik mobilon jól futnak. Ez pedig fontos, mivel a keresőoptimalizálás feladata, hogy láthatóak legyünk az interneten. Néha régimódinak ható módszer, de továbbra is a leghatékonyabb. Kulcsszavakra épülő tartalomgyártás, értékes kapcsolatokat teremtő linképítés befolyásolja továbbra is azt, hogy mennyien találnak ránk a világhálón. A technikai SEO szerepét sem szabad lebecsülnünk, így weboldalunkat ebből a szempontból is érdemes időről-időre felülvizsgálni.
Vannak weboldalak, amik nélkül ma már nehezen képzeljük el életünket. Sokszor a Facebook jut ilyenkor eszünkbe elsőként, de legalább ennyire fontos a Google. Gyakorlatilag ma már mindenki tudja, hogy ha bármire választ keresünk, akkor arra rá kell guglizni. Az e-kereskedelem megkerülhetetlen oldala a Google, mivel ő szállítja számunkra a legtöbb látogatót. A keresőoptimalizálás maga nem is jelent mást, mint a Google elvárásainak való minél tökéletesebb megfelelést. A Google ezen felül az egyik legértékesebb hirdetési felület és leghasznosabb adatgyűjtési és elemzési oldal is. Ha van weboldal, aminek profi használatát érdemes tökéletesen kitanulni, akkor az a Google.
Tartalomgyártás
A tartalomgyártás több szempontból is fontos. Sok esetben ez maga az érték, a termék, a szolgáltatás, amit egy weboldal nyújt. Ez az, amire később felépíthető valamilyen bevételt termelő tevékenység is. Máskor a tartalom azért kell, hogy az érték látható legyen – erről írtunk kicsit feljebb a keresőoptimalizálásnál. A klasszikus blogolás mellett érdemes egyre nagyobb figyelmet fordítani a képi és videó tartalmaknak (és azok megfelelő keresőoptimalizálásának), a személyre szabott, specifikus tartalmaknak és mindennek ami interaktív. Ma még sokszor inkább vicces kiegészítők, nem mint gyakorlati jelentőségében hasznos tartalmak az interaktív megoldások, de nincs távol az a jövő, amikor ez megváltozik.
Applikáció
Érdemes megbarátkozni a gondolattal minden webáruház tulajdonos számára, hogy hamarosan applikációra lehet szüksége. A mobilon való internetezés nagyon népszerű, de az okostelefonokra igazán optimalizált formát nem a netes tartalmak jelentik, hanem az appok. Egy applikáció használata számtalan könnyebbséggel jár a felhasználó számára és minden jel arra mutat, hogy az applikációt használók elkötelezettebbek választott felületeik iránt: azaz könnyebben lesznek visszatérő vásárlók. Ha 2024-ben új értékesítési csatorna gondolatával kacérkodunk, akkor az applikáció fejlesztése felé érdemes indulni.
Közösségi média
Kapcsolattartási és információszerzési szokásaink néhány generáció alatt teljesen lecserélődtek. Amilyen gyorsan robbant be a TV az emberek életébe, annyira meglepő gyorsasággal veszíti jelentőségét. A közösségi média térnyerése ugyanakkor fixnek tűnik. Az egyes platformok tündöklése és bukása gyors, ezért rájuk – a fenti logikánál maradva – mint TV-csatornákra kell gondolnunk, nem mint önálló eszközökre. A közösségi média felületeken való jelenlét ugyanakkor kimagaslóan fontos: építi a márkát és ismertségünket, kapcsolatot épít és mélyít el potenciális vásárlóinkkal és közvetlen értékesítési lehetőséget is kínál.
Videomegosztó platformok
A vizuális tartalmak fontossága nem csökken, csak a platform változik. A videós tartalmak online marketing eszközként kiemelkedően fontosak. A YouTube vagy a TikTok ma már van olyan fontos felület, mint a Facebook. Ráadásul nem csak mint hirdetési felületek, hanem mint értékesítési csatornák is működhetnek. Érdemes kiemelten foglalkozni velük.
Podcast
A podcast egy furcsa műfaj, amiről nehéz eldönteni, hogy a jövő egyik megoldása vagy egy átmenetileg sikeres zsákutca. Ahogyan a TV helyét részben átveszik a videómegosztók, úgy a rádióét a podcastok. A podcastok hihetetlenül népszerűek a dolgozó fiatal felnőttek és középkorúak között, különösen a valamivel tehetősebbek körében. Klasszikusan vezetés, monoton tevékenységek és sportolás közben hallgatott, kb. fél órás tematikus hanganyagok. Mivel a hanganyag tematikus, csak az fogja meghallgatni, aki érdeklődik az adott téma iránt. Ez azt is jelenti, hogy a jól kiválasztott témával eljuthatunk célközönségünkhöz relatív olcsón. Ha webáruházunk célközönsége a fenti kategóriába esik és tudunk érdekes beszélgetéseket létrehozni, nem sok veszteni valónk van, vágjunk bele.
Fizetett reklámok
A fizetett reklámok mindig is az online marketing eszközök listájának előkelő helyén lesznek. Nem is érdemes nagyon cifrázni miért, de hatékonyságukat nem csak a befektetett pénzösszeg határozza meg. Sőt, a világ összes pénze elkölthető reklámra úgy, hogy annak érdemi haszna nincs. Fizetett reklámot megfelelő célzással érdemes feladni, elsősorban közösségre és földrajzi helyre szűkítve a hirdetéseket. Keresőmotor reklámok, automatizált és személyre szóló ajánlatok, dinamikus remarketing lehetnek még kulcsszavak a sikerhez vezető úton.
E-mail marketing
Még mindig létezik. Azért létezik még mindig, mert még mindig hatékony. Pont úgy, mint a postaládába hajtogatott szórólap. Azt se kéri senki, de ha nem lenne hatása nem is kapnánk. Ugyanez a helyzet az e-mail marketinggel. Ha jól csináljuk, akkor leveleink nem végzik úgy, mint az ingatlanosok „lakást vennék a környéken” cetlijei a lépcsőházban. Jól felépített, szegmentált, saját e-mail adatbázisra építve, automatizált rendszerrel továbbra is nagyon hatékonyan érhetőek el ügyfeleink e-mailen keresztül. Tehát e-mail adatbázis építése és profin átgondolt e-mail marketing továbbra is hatékony eszközünk marad.
Hírlevél
Az e-mail marketing kistestvére, amiről már mindenki letett, hogy hasznos, de leginkább azért, mert sokan csinálják rosszul és ebből levonták a következtetést, hogy az eszköz maga rossz. Olyan hírlevelet kell küldeni, ami hasznos és érdekes az olvasónak. Ehhez ismernünk kell, hogy ki van az e-mail cím mögött. Megint itt vagyunk: minél jobban megismerjük ügyfeleinket, annál könnyebben tudjuk őket újra és újra megszólítani. Minél több adatunk van róluk, annál könnyebben tudjuk mindezt automatizáltan is jól csinálni.
Chatbotok és automatizált üzenetküldés
Gyors reakciók, azonnali visszajelzések, gyakran ismételt kérdésekre adott válaszok, CTA üzenetek lehetnek weboldalunk vagy social media felületünk első chatbot üzenetei. Amilyen kezdetleges lesz első próbálkozásunk úgy fogunk meglepődni sikerén. Fektessünk rá kellő időt, hogy jól és ne idegesítően használjuk.
Cross-sell és Upsell
Szintén két régi klasszikus már meglévő ügyfeleink megszólítására és a kosárérték növelésére. A kulcs itt is a megfelelő automatizáció és persze az, hogy legyen jól ajánlható termékünk. A cross-sell és az upsell megingathatatlanul tartja magát a hasznos és olcsó módszerek között, amivel közvetlenül növelhetjük profitunkat.
Influenszer marketing
Ha az előző klasszikus volt és kiszámíthatóan sikeres, addig az influenszer marketing nem klasszikus és minden csak nem kiszámítható. Nagyon divatos megoldás az tény, de hogy mennyire hatékony: néha semennyire néha meg brutálisan. Pont azért nehéz ebben jó tanácsot adni, mert az influenszer sikere saját közönségének belé vetett bizalmán múlik és azon a nem elhanyagolható tényen, hogy amúgy ez a közönség a mi vásárlói célközönségünk-e. Ha igen nyert ügyünk van, ha nem akkor csak próbálkoztunk.
Kiterjesztett és virtuális valóság
Az interneten érdemes az első között jelen lenni az új trendek indulásakor. Ezt szolgálhatja az, ha már most foglalkozunk a kiterjesztett és virtuális valóság online marketing célokra való felhasználásával. Jelenleg inkább brandépítésre használható az eszköz.