Promóció: mi a szerepe a marketingben?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 08. 22.
Marketing tippek
Tartalomjegyzék
Mi a promóciók szerepe a marketingben?

Mi a promóció jelentése? Mi a különbség a promóció és a reklám között? Mik a promóciók céljai és eszközei?

Mi a promóciók szerepe a marketingben?

A promóció a marketing mix egyik alapeleme, egyszerre tekintjük gyűjtőfogalomnak és a marketing egyik speciális szegmensének is. Megnézzük miként határozhatjuk meg a promóció fogalmát, összehasonlítjuk a reklám jelentésével, majd erre alapozva mélyebbre ásunk eszközeinek használatában.

Mi a promóció jelentése?

A promóció egy mindenki által ismert és használt kifejezés, de jelentésére pontosan annyi meghatározást olvashatunk, amennyi helyen keressük azt. Nem teszünk igazságot, hogy melyik a legpontosabb és nem is adunk újabb meghatározást, arra szorítkozunk, amit biztosan állíthatunk a promócióról.

A promóció a klasszikus 4P marketing mix része, ebben az értelemben a 4. P betűként a hirdetés- és reklámpolitika fogalmát fedi le. Azon eszközök széles tára tartozik a promóció fogalomkörébe, ami a termék, márka vagy szolgáltatás hírét terjesztik.

A promóció tehát egy gyűjtőfogalom, aminek része a reklám, de a reklám és a promóció nem teljesen azonos fogalmak. Jellemző az a megközelítés is, hogy promóció néven azokat a tevékenységeket értjük, amit a szűkebb reklám nem fed le maradéktalanul.

Mi a különbség a reklám és a promóció tartalma között? A reklám jellemzően egy fizetett hirdetés, ami a fogyasztók nagy csoportját célozza, célja az értékesítés növelése és a márka építése. Hatása hosszú távú, eredményei lassan mutatkoznak, költséges, ezért döntően nagyvállalatok alkalmazzák. A promóció „maradéka” így az azonnali hatású, rövid távú értékesítési lendületet adó, költséghatékony, így bármilyen vállalkozás számára jól használható, személyes vagy nagyon körülhatárolt vásárlói réteget célzó marketing tevékenységek csoportja.

Nem tagadva a promóció gyűjtőfogalom jellegét, ebben a cikkben mégis az utóbbi megközelítésre koncentrálunk, mert így tudjuk bemutatni ezen speciális marketing eszközök céljait és használatukat.

Mi lehet a promóció célja?

A fentieket alapul véve a promóció célja a termék bemutatása, megismertetése a vásárlókkal valamint a forgalom gyors növelése.

A promóció eszköztárához jellemzően új termékek bevezetése, azok imázsának kialakítása, termék átpozicionálása, árpolitika változása vagy éppen a készlet kiárusításának szükségessége miatt fordulunk.

A közös pont ezekben, hogy gyors reakciót és hatást várunk az elért fogyasztók részéről, nem csak általános forgalomnövekedést vagy a márka pozíciójának lassú javulását.

Milyen eszközei vannak a promóciónak?

A promócióknak nem csak a hatásuk rövid és gyors, de lefutásuk is korlátozott időben és gyakran térben is – ez garantálja költséghatékonyságukat. Sok promóció személyes jellegű, a termék közvetlen bemutatásán alapul, de ennek hiányában is szűk, célzott, szorosan lehatárolt keretek között működik. Vegyünk néhány konkrét eszközt és példát a könnyebb érthetőségért.

Termékbemutatás, kóstoltatás

Az abszolút klasszikus promóció a termékbemutatás, kipróbálási lehetőség vagy élelmiszerek esetén a kóstoltatás. Ezek jellemzően olyan helyen zajlanak, ahol azonnal van lehetőség vásárlásra, nem egyszer más promóciós eszközökkel ötvözött módon.

Például megkóstolhatjuk, hogy a turmixgépünkkel milyen finom ital készíthető és ha most megvásároljuk az üzletben (vagy legalább egy időkorláton belül), akkor árkedvezményt kapunk, részt veszünk egy nyereményjátékban, vagy ajándékba kapunk egy gyümölcsmosót.

Termékminta

A kóstoltatás kevésbé személyes, de szintén a tapasztalatra és impulzusokra ható változata a termékminta biztosítása. Meg tudjuk szagolni a parfümöt, ki tudjuk próbálni a sampont.

Szintén jellemző a promóciós eszközök összekapcsolása: a termékminta gyakran ajándékként jelenik meg, esetleg egy kupon társaságában, amivel árkedvezmény mellett tudunk vásárolni egy konkrét helyszínen adott határidőig.

Árkedvezmény

Ha termékünk már ismert, nem szorul bemutatásra pusztán gyors forgalomnövekedést szeretnék elérni, akkor az árkedvezmény nyújtása önmagában elégséges megoldás lehet. Előnye, hogy nem kapcsolódik hozzá más, külön tervezést vagy lebonyolítást igénylő tevékenység, hátránya, hogy csak kevés új fogyasztót fogunk elérni.

Kupon

Plázás kuponnapok. Nem tudom kell-e más példa arra, hogyan működik a térben is időben korlátozott, de hirtelen nagy forgalomnövekedést generáló, rövid hatású promóció. Természetesen a kuponok működnek más módon is, a plázás példához hasonlóan gyakori a hűségprogramba illesztett, időkorlátos kuponok, amit a már biztos célközönség tud felhasználni. Ha ketten megyünk a gyorsétterembe kuponnal, akkor olcsóbb lesz a sült krumpli, törzsvásárlói kártya lecsippantása után kedvezményt kapunk a müzliszelet árából a boltban – számtalan példát tud bárki.

A kupon arra a termékre használható fel, aminek forgalomnövekedését el szeretnénk érni.

Pénzvisszatérítés

Tulajdonképpen az árkedvezmény és a kupon ötvözete, ahol a kedvezményt később jóváírják nekünk valahol.

Ajándék

A termékhez csatolt ajándék, amivel az eredeti termék forgalomnövekedését szeretnénk elérni. Feljebb már írtunk az ajándék és a termékminta kapcsolatáról, ahol előbb a csatolt termékmintával tesszük kívánatossá az alapterméket, majd a termékminta hatására egy másikat, amiből maga a minta készült.

Nyereményjáték

Ha viszonylag költséghatékonyan szeretnénk letudni a promóciót (nem akarunk mindenkinek kedvezményt adni) vagy éppen egy nagy ajándékkal próbáljuk a figyelmet felkelteni sok kis kedvezmény nyújtása helyett, akkor egy nyereményjáték lehet a jó promóciós választás.

A nyereményjátékok alkalmasak kapcsolattartási adatok gyűjtésére is, amire a többi eszköz csak korlátozottan nyújt lehetőséget.

Mire kell figyelni a promóciók szabályleírásában?

Minden promóciónak kell lennie egy szabályleírásának, ami rögzíti annak feltételeit: ki, hol, milyen módon és meddig vehet benne részt, valamint mire vonatkozik pontosan a promóció. Ha vannak kizáró körülmények (például mennyiségi korlát egy résztvevőre) azt is szükséges rögzíteni. A szabályleírásnak hozzáférhetőnek kell lennie a vásárlók számára is.

Amennyiben nyereményjáték is csatlakozik a promócióhoz, akkor annak külön játékszabályát is szükséges rögzíteni. Ez akkor is fontos, ha a szabályok olyan egyszerűek, hogy azt feleslegesnek érezzük. (Például ha az vehet részt a sorsoláson, aki megoszt egy bejegyzést, ezt is nyereményjáték szabályzatba kell foglalni.) A nyereményjáték feltételezi személyes adatok megadását, így ehhez kapcsolódóan adatkezelési nyilatkozat kitöltése is szükséges lehet.

Mind a szabályleírásnak, mind a nyereményjáték szabályzatának teljesnek, részletesnek és pontosnak kell lennie. Ez nem egy marketing dokumentum, nem stílusosnak kell lennie, hanem olyannak, ami vita esetén bíróság előtt is megállja a helyét. Mielőtt belevágnánk saját leírásunk elkészítésébe, olvassunk el több már futó kampány leírását, ha pedig teljesen egyedi játékban gondolkodunk, megéri jogásszal is konzultálni a téma kapcsán.

Milyen promóciókat érdemes futtatnia egy webáruháznak?

Egy webáruház promóció keretében hirdetheti magát a webshopot vagy annak valamelyik termékét. A termék esetében a tevékenység döntően az online térre korlátozódik, miként a webáruház működése is.

Ilyen módon azokat a lehetőségeket tudjuk használni, amik nem igénylik a termék jelenlétét. Ez lehet a kupon, árkedvezmény vagy nyereményjáték is.

A webáruház saját maga promóciójánál ugyanakkor nem feltétlenül kell kizárólag online jelenlétre koncentrálnia.

A forgalmazott termékcsoporthoz kapcsolódó rendezvények, vásárok, konferenciák helyszínein megjelenve tarthatunk termékbemutatókat, személyes kapcsolatot építhetünk, ajándékokat és kuponokat is adhatunk.

Az ilyen események előnye, hogy közvetlenül érhetjük el a célközönségünket anélkül, hogy a webáruházunkon magán változtatnunk kellene. Egy személyes rendezvényen így akár olyan kedvezményt is kínálhatunk, amit szélesebb körben nem szeretnénk vagy élesben, de korlátozott résztvevői létszámmal tesztelhetünk nyereményjátékokat, továbbá közvetlen visszajelzést kaphatunk kigondolt akcióink sikerességéről.

Például megtudhatjuk melyik ajándéknak örülnének jobban vásárlóink. Egy-egy bevezetésre szánt termékről közvetlen visszajelzéseket és véleményeket gyűjthetünk annak online értékesítésének kezdete előtt.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

szállító kamion
Placeholder imageBoxy
2025. 01. 06.

A belföldi és nemzetközi szállítás sem jelenthet problémát

Amennyiben webshopot üzemeltetünk és nemcsak itthon, hanem külföldön is meg lehet vásárolni a termékeinket, akkor nagyon fontos, hogy a belföldi és nemzetközi szállítást is gördülékenyen tudjuk biztosítani a vásárlóink számára.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2024. 11. 25.

Külföldre terjeszkednél? Ismerkedj meg a legnagyobb marketplacekkel!

Amikor egy magyar webshop tulajdonosa külföldre szeretné terjeszteni vállalkozását, alapvetően két fő lehetősége van: vagy saját, külföldi webáruházat indít, vagy pedig egy már meglévő marketplace platformhoz csatlakozik.

Placeholder image
Placeholder imageShoprenter
2024. 11. 16.

TOP 3 buktató a webáruház üzemeltetésben, melyeket Te ne kövess el

Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás lép be a digitális piacra, hogy hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 14.

Webshop bevételnövelés az ünnepek alatt: útmutató

Webshop bevételnövelés az ünnepek közeledtével. Milyen bevált módszereket érdemes használni? Mi a különbség a bevételnövelés és a profitnövelés között?

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Robotkutyákat tesztel a Boxy fulfillment logisztikai központ  - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató hosszútávú technológiai fejlesztési projektjének keretében pilot programot indított a négylábú robotok e-kereskedelemben történő alkalmazási lehetőségeinek felmérése érdekében.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 12.

Boxy E-commerce Mood Monitor 2024 - Sajtóközlemény

A Boxy fulfillment szolgáltató felmérést készített a partnerei körében azzal a céllal, hogy képet kapjon az e-kereskedelmi piacon az elmúlt hónapokban kialakult hangulatról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 11. 04.

Esettanulmány: Okos pénztárcák egy okos raktárban

A Monteen körülbelül egy évvel ezelőtt költözött be a Boxy automatizált raktárába. Azóta gondoskodunk az okos pénztárcák raktározásáról, a rendelések összekészítéséről és feladásáról.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2024. 10. 28.

Cyber Monday: felkészülési útmutató webshopoknak

Cyber Monday: hogyan érdemes készülni rá? Mikor van? Milyen viszonyban van a Cyber Monday és a Black Friday? Kell-e külön kampányt készíteni?

Miért érdemes külföldi piacra lépni
Placeholder imageEverigo
2024. 10. 21.

Miért érdemes külföldi piacra lépni?

Az e-kereskedelem világa rohamosan fejlődik és egyre több magyar webáruház tulajdonos szembesül azzal a kihívással, hogy versenyképes maradjon a hazai piacon.