Boxy
Blog
Kapcsolat
Áraink

Kosárérték jelentése, jelentősége

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 08. 18.
E-kereskedelem
Tartalomjegyzék
Mi a kosárérték jelentése? Hogyan növelhető?

Kosárérték jelentése és jelentősége az értékesítésben. Miért fontos a kosárérték növelése? Hogyan maximalizálható a kosárérték?

Mi a kosárérték jelentése? Hogyan növelhető?

A kosárérték minden webáruház működésének fontos mérőszáma. Ismerete önmagában könnyíti az árképzést és a marketing kampányok tervezését. A kosárérték növelése a bevétel emelkedését hozza, amiből több profitot realizálhatunk, ha jól csináljuk.

Mindig megéri-e növelni a kosárértéket? Milyen módszereket érdemes használni? Többek között ezekre a kérdésekre adjuk meg a választ.

Mi a kosárérték jelentése?

A kosárérték a webshop megrendeléseinek átlagos értéke, azt látjuk belőle, hogy általában mennyit költ egy vásárló alkalmanként nálunk.

Kiszámítani ezt úgy tudjuk, ha egy meghatározott időszak alatt befutó összes rendelés értékét elosztjuk a rendelések számával.

Fontos azonban kiemelni, hogy a kosárérték nem az átlagos vásárlásra jutó nyereséggel, hanem az átlagos vásárlásra jutó bevétellel azonos. Ahogyan az értékesített termékek különbözőek lehetnek, azokon eltérő lehet az elérhető haszonkulcs, úgy a kosárérték összegének megítélése is webáruházanként eltérő. Nincs tehát olyan kosárérték, ami biztosan rossz vagy olyan, ami biztosan jó.

A kosárérték információt hordoz vásárlóinkról, amit fel tudunk használni buyer persona készítéshez, ezen keresztül marketing akcióinkhoz, valamint árképzésünket is befolyásolhatja. A kosárértéket lehet növelni – mindjárt mutatjuk hogyan – de ehhez kell ismernünk az alapot, amire építkezhetünk.

Egy webáruházban a valós szállítási költségek és a vásárló számára kínált díj ritkán van teljes összhangban. Ennek számos oka van, kezdve attól, hogy a vásárló a kiszámíthatóságot jobban szereti, mint a precízséget (ne térjen el két 42-es cipő szállítási költsége azért, mert az egyik doboza kisebb és ezért másik árkategóriába esne a futárnál), folytatva odáig, hogy a szállítási díj értékhez kötött elengedése fontos marketing eszköz lehet.

A nekünk is kedvező és a vásárló számára is elfogadható szállítási feltételek kialakításához tudnunk kell, hogy általában mennyit ér egy csomag, amit kiküldünk.

Miért érdemes maximalizálni a kosárértéket?

A kosárérték növelése nem önmagában cél, mégis általában érdekünk fűződik hozzá. Egy termék értékesítésének költsége van, amit nyereségünkből fedezni szükséges. Ez minden termékre igaz. A kosárérték növelése átlagosan kisebb ráfordítást igényel, mint ugyanekkora értékű termék értékesítését máshogy elérni.

A kosárérték növelésének módszerei között vannak olyanok, amiknek egyértelműen van költsége. Ezen módszereknél figyelnünk kell arra, hogy a kosárérték növelésére szánt ösztönzőnk úgy legyen elég vonzó a vásárlónak, hogy számunkra az még megérje. Itt sincs tehát biztos, mindenkire ugyanúgy alkalmazható képlet.

A kosárérték növelése nem bonyolult, de feltételezi, hogy pontosan ismerjük vásárlóink szokásait és árképzésünk is minden tekintetben tudatos.

A kosárérték növelésével tehát nőni fog a bevételünk, ami normál esetben nyereségünk növekedését is okozza. Szintén kiemelendő a hatékonyság kérdése. A kosárérték növelése több szempontból is hatékony lehet: csökkentheti az egy termékre jutó raktározási, csomagolási és szállítási díjat, marketing ráfordításaink eredménye is jobb lehet. Nem az ügyfelek száma növekszik, hanem a bevétel, így ugyanakkora bevételre kevesebb ügyfélszolgálati megkeresés jut.

Hogyan tudjuk növelni a kosárértéket?

A kosárérték növelésére több módszer is adott. Ezek egy része ingyenes – persze van költsége, csak nem direkt módon megjelenő – míg másik része valamekkora lemondással jár számunkra. A következőkben bemutatjuk a legfontosabb kosárérték növelő módszereket, az ingyenesektől a költségesebbek felé haladva.

Nem tudunk rá kitérni, de feltételezzük az olvasóról, hogy a különböző módszerek alkalmazhatóságát a kínált termékek tulajdonságainak fényében is vizsgálja. Gyászruha készítésénél is működhet a cross-sell, miközben a hűségprogram talán nem a legjobb ötlet.

Legyen minél egyszerűbb a vásárlás folyamata

Kissé szubjektív és hatása nehezen mérhető, de ettől még igaz és működő módszer a kosárérték növelésére a vásárlás folyamatának javítása. Olyan helyen, ahol átláthatóan, könnyen és gyorsan megtaláljuk azokat a termékeket amiket szeretnénk megvásárolni, ezeket egyszerű folyamat során néhány kattintással beszerezhetjük, majd számunkra szimpatikus fizetési módot használhatunk és nekünk kedvező szállítási lehetőség is rendelkezésre áll – nos ott szívesebben is vásárolunk.

A módszer „hátránya”, hogy alapvetően a vásárlási kedvet növeli, nem feltétlenül az egy megrendelésen belüli vásárlási összeget. Ha ugyanis nagyon kedvező a vásárlás folyamata, akkor az a visszatérésre pont ugyanannyira ösztönöz, mint a vásárlás volumenének azonnali növelésére. Mindkettő hasznos lehet, de részben eltérő okkal.

Termékmegjelenítés javítása

Az előzőhöz szorosan kapcsolódó módszer a termékmegjelenítés javítása. Ha a vásárló számára kedvező ajánlatokkal és szükséges termékekkel találkozik a vásárlás folyamán, akkor jó eséllyel teszi azokat kosarába akkor is, ha az nem volt eredeti szándéka. Itt már valóban a kosárértéket fogjuk növelni. Átgondolt termékkategóriákkal, részletesebb képekkel és termékleírással, abban szereplő ajánlásokkal, a már a kosárban lévő termékekhez vagy a regisztrált vásárló korábbi vásárlásaihoz optimalizált ajánlatokkal növelhetjük a kosárba kerülő termékek számát és értékét.

Upsell, cross-sell

A kosárértéket termékkapcsolással is növelhetjük. Ez az egyik legeredményesebb módszer a kosárérték növelésére, így mindenképpen érdemes vele foglalkoznunk. Tegyünk egy rövid kitérőt, mit jelent a két fogalom és hogyan érdemes őket alkalmazni

Az upsell felülértékesítést jelent. Az értékesítés során a vásárlónak a már kiválasztott termék helyett annak egy bővített, újabb, fejlettebb és nyilván drágább változatát ajánljuk fel megvásárlásra.

Az upsell ajánlatot érdemes közvetlenül a fizetés előtt felajánlani.

Ügyes trükk, ha az upsell az értékesítés alaplogikájába van ágyazva, így nem tukmálásnak tűnik vagy az eredeti termék képességeinek megkérdőjelezésének. A megrendelt kávéfőző színét a vásárlás egyik lépésekor választhatjuk ki az ingyenes fehér és szürke közül vagy választhatjuk felárért a vöröset vagy a sárgát is.

A cross-sell keresztértékesítést jelent. Ekkor a vásárló által kiválasztott termékekhez kapcsolódó további termékeket ajánlunk fel megvételre. Ezen termékek jelentős része önálló ajánlatként ritkán értékesíthető, míg keresztértékesítés során könnyedén. Jellemzően kisebb értékű kiegészítőkről van szó.

Itt is alkalmazhatunk trükköt, ha az eredeti termék működését segítő, kényelmesebbé tevő vagy éppen használatához elengedhetetlen terméket kínálunk cross-sell ajánlatként.

A kávéfőző mellé kávékapszulát, pont hozzá illő csészéket vagy a tisztítását könnyítő eszközöket kínálhatunk.

Chatbot

Jól alkalmazott chatbot növelheti a kosárértéket, ha a vásárló igényeihez valóban igazodó javaslatokat tesz. Ha a látogató valamilyen kérdést tesz fel a chatbotnak, akkor a puszta válasz mellett irányíthatja is a látogatót különböző termékek megvásárlására. Ugyancsak jól működhet az upsell vagy a cross-sell chatbot alkalmazásával.

Kedvezményeket ajánlunk bizonyos érték felett

Ha a vásárló számára elérendő célként kínálunk egy magasabb kosárértéket, ami számára is vonzó ajánlattal párosul, akkor könnyen további vásárlásra lehet ösztönözni. Érdemes erre több módon is felhívni a figyelmét és ösztönözni arra, hogy növelje a kosárértéket. Minden egyes kosárba helyezett termék után tudathatjuk, hogy még mennyit kell vásárolnia a kedvezmény eléréséért.

Az igazán profi megoldás akár lépcsős is lehet, ahol az elért kedvezmény után még magasabb értékhez még kedvezőbb ajánlat párosul.

Fontos, hogy a nyújtott kedvezménnyel nem emészthetjük el teljes nyereségünket.

Kiemelkedő, hogy ismerjük a kiindulási kosárértéket, mert ha a kedvezményt túl alacsony értéknél húzzuk meg, akkor pusztán árainkat csökkentjük valós kosárérték növelés nélkül, míg ha túl magasan, akkor az nem lesz ösztönző a vásárlóknak.

Ajándék terméket ajánlunk bizonyos érték felett

Ezt azért írjuk le, mert az esetek többségében nem működik. Az emberek jobban szeretnek pénzt vagy kedvezményt kapni, mint egy olyan tárgyat, amire eredetileg nem volt szükségük. Persze lehet olyan tárgy, ami van akinek ösztönző, de az olyan ritka, ami mindenkinek az.

Ilyen akciók a kettőt fizet hármat kap ajánlatok. Vannak azért olyan termékek, aminél feltételezhető, hogy ha valakinek kettőre van szüksége, akkor örül egy harmadiknak is. Az olyan termékek köre, ahol ez igaz és kettő árán elérhető nyereség fedezi a harmadik ajándék darabot már jóval kevesebb.

Félreértés ne essék, az ilyen akciók több szempontból is hasznosak lehetnek: növelhetik az ajándék termék ismertségét vagy segíthetnek megszabadulni egy felhalmozódott készlettől. Emelhető vele webáruházunk látogatottsága, új fogyasztókat is elérhetünk. A kosárérték növekedése kérdéses.

Ajándékkártyát ajánlunk bizonyos érték felett

Az előző kettő ötvözete, ami nagyon is működik: bizonyos érték felett kedvezményt adunk, amit ajándékként következő vásárlása összegéből írhat jóvá. Egyszerre növeli a kosárértéket és ösztönöz a visszatérő vásárlásra.

Hűségprogram

Az előző újabb változata, ahol egyszeri kupon helyett állandó előnyöket kínálunk azoknak, akik visszatérően adott összeg felett vásárolnak nálunk. A jól kialakított hűségprogram sokaknak lehet vonzó, míg másoknak a bonyolultsága miatt egyáltalán nem az.

Ingyenes kiszállítást ajánlunk bizonyos érték felett

A végére maradt egy jolly joker.

Az ingyenes kiszállítás a magyar piacon hihetetlenül erős hívószó. A vásárlók hajlamosabbak akár drágább terméket is választani, ha a kiszállítása ingyenes, mint az árkülönbözetet kiszállítási díjként megfizetni.

Éppen ezért ha az ingyenes kiszállítás lehetősége reálisan elérhető távon belül van, azt biztosan meg fogják próbálni elérni. Ilyenkor sokan nem azt élik meg, hogy a szállítás lett ingyen, hanem az a termék, amit a kosárba tettek az ingyenes kiszállítás eléréséért. Még több vásárlással spóroltunk. Ez az érzés valaminek az ingyenességével erősebb, mint a kedvezmény nyújtása még akkor is, ha utóbbi lehet anyagilag kedvezőbb lenne a vásárlónak.


 

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 21.

Esettanulmány: A stabil fejlődés három kulcsa - a Dermo.hu története

A Dermo.hu webáruház 2023 óta elérhető a bőrápolás szerelmesei számára. Fulfillment partnerükként folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a kezdetektől rájuk jellemző dinamikus fejlődést.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 14.

Hogyan kerülhet fel a webshopod a megbízható webáruházak listájára?

Az e-kereskedelemben szinte minden szektorban hatalmas a verseny, így a vásárlók bizalmának megszerzése kulcsfontosságú egy vállalkozás számára.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 31.

Mennyibe kerül egy webshop?

Egy saját webáruház vonzó bevételi forrást jelenthet, amely a kezdetekben akár mellékállásban is végezhető. Azonban, mint minden vállalkozás, egy webshop indítása és üzemeltetése is költségekkel jár.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 24.

Esettanulmány: Időtlen minőség a férfi kozmetikumok között

Az 1902 KRDY márka 2022-ben indult útjára. Alapítója, Koródy Gergő mesterborbély, aki szakmai pályafutásának köszönhetően több, mint 10 év tapasztalatát zárta kozmetikumokba.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.

Laptop bevásárlókocsival
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 17.

Hogyan készítsünk webshopot úgy, mint a profik?

Ha az a célunk, hogy fizikai termékek értékesítésével foglalkozzunk, akkor elengedhetetlen, hogy legyen egy oldalunk, ahol megvásárolhatók az árucikkek. Éppen ezért felmerülhet az az égető kérdés, hogy hogyan készítsünk webshopot?