Az értéklánc egy olyan menedzsment eszköz, ami egy vállalkozás hozzáadott értékének forrását tárja fel. Az értéklánc elméleti és gyakorlati hátterét mutatjuk be.
Az értéklánc egy olyan menedzsment eszköz, amely segít megérteni egy vállalkozás tevékenységeinek szerepét a hozzáadott érték létrehozásában. Az értéklánc elemzésével lehetőségünk nyílik a működési és stratégiai folyamatok optimalizálására, a költségek csökkentésére és a versenyelőnyök kihasználására. Az értéklánc segítségével hatékonyabban szolgálhatjuk ki ügyfeleinket és javíthatjuk vállalkozásunk gazdasági és pénzügyi teljesítményét.
Mi az értéklánc jelentése?
Az értéklánc egy olyan koncepció, amely leírja egy vállalkozás ügyfelei számára értéket teremtő tevékenységeinek összességét. Ebbe beletartozik a beszerzés, a termék létrehozása, értékesítése és ügyfélhez való juttatása is. Az értéklánc elemei összekapcsolódnak és egymásra épülnek, az ügyfél kiszolgálásához minden elem szükséges.
Az értéklánc szerepe az, hogy segítsen a vállalkozásnak azonosítani és megérteni azokat a tevékenységeket, amelyek hozzáadott értéket jelentenek az ügyfelei számára.
Ez lehetőséget ad számára, hogy megismerje előnyeit és fejlesztendő területeit, sikeresebben és hatékonyabban tudjon a piacon megjelenni és a megfelelő működési stratégiákat legyen képes kialakítani.
Az értéklánc tehát a versenyelőnyök kiaknázásának, a szolgáltatás minőségének javításának és ezen keresztül a vásárlói elégedettség növelésének eszköze.
Milyen összetevői vannak az értékláncnak?
Az értéklánc elemei együttesen járulnak hozzá a vállalkozás stratégia céljaihoz és az értékteremtéshez. Minden elem optimális működése szükséges ahhoz, hogy a vállalkozás tevékenységének egésze hatékony legyen. Ez azt is jelenti, hogy egy-egy elem tökéletessége javít ugyan a vállalat általános működésén, de a leggyengébb láncszemek fogják meghatározni a hatékonyságának korlátait.
Az értéklánc fontos összetevője a logisztika, amibe a beszerzés, beszállítás, a tárolás, a raktári műveletek és a vásárlóhoz történő kiszállítás is beleértendő. Az e-kereskedelem esetében a logisztika tevékenységei közé soroljuk a megrendelések feldolgozását és teljesítését, valamint a visszáru kezelését is.
A termék értékesítése szintén az értéklánc eleme. Ide soroljuk a marketinget is, amibe beleértjük a piackutatást, az elemzéseket, az értékesítési stratégia kidolgozását, az árképzés feladatait és a promóciók és kampányok gyakorlati lebonyolítását is. Az ügyfélkapcsolatok és a vásárlást követő terméktámogatás biztosítása a felhasználó számára közvetlenül tapasztalható szolgáltatások, így szerepük az értékláncban kiemelkedő.
Szintén meghatározó eleme az értékláncnak a kutatás és a fejlesztés, ami az új termékek kidolgozásával foglalkozik.
A vállalkozás általános üzemelését befolyásoló tényezőket sem szabad kifelejteni a számításból. Ide sorolhatjuk a humánerőforrás-menedzsmentet, a munkakörülményeket és a vállalkozás infrastrukturális ellátottságát is. Utóbbi magában foglalja a vállalkozás értékteremtő tevékenységeinek támogatásához szükséges rendszereket, struktúrákat és létesítményeket, beleértve az információs rendszereket, a szervezeti struktúrát és a fizikai eszközöket.
Mi a jelentősége az értékláncnak, ha webshopunk van?
Egy kisebb vállalkozás esetében is fontos szerepe van az értékláncnak, különösen akkor ha annak működése sok típusú tevékenységet felölel. Tipikusan ilyen vállalkozások a webáruházak, hiszen méretüktől függetlenül is eltérő jellegű tevékenységeket kell összehangolniuk az online jelenléttől kezdve a megrendelések fizikai teljesítéséig.
Az értéklánc elsősorban a működési hatékonyság optimalizálásában segít. Az értéklánc egészének feltérképezése és megértése segít abban, hogy feltárjuk mik az igazán fontos tevékenységek, hol tudunk kisebb beavatkozással is nagy mértékben hozzájárulni a vásárlói elégedettség növekedéséhez.
Az ügyfélélmény javítása ugyanakkor olyan tevékenységek közben is optimalizálható, mint a marketing vagy az ügyfélszolgálati kommunikáció. Ezen a tevékenységek optimalizálása nem a fizikai folyamatokon javítanak, de megfelelő működésük több ügyfelet vonz a webáruházba és ösztönözi az ismételt vásárlásokat.
Az értéklánc elemzésével az e-kereskedők azonosíthatják azokat a területeket, ahol meg tudják különböztetni magukat a versenytársaktól. Ezen pontokra fókuszálva versenyelőnyhöz juthatnak a piacon.
Az értéklánc keretet biztosít az üzleti folyamatokkal kapcsolatos adatok gyűjtéséhez és elemzéséhez. Az adatelemzés kiaknázásával a webáruházak jobban feltérképezhetik a vásárlói viselkedés prioritásait és a piaci trendeket. Az adatokra támaszkodva megalapozott döntéseket leszünk képesek hozni.
Az értéklánc folyamatos monitorozásával megőrizhetjük alkalmazkodóképességünket a piaci folyamatok során.
Mi a kapcsolat az értéklánc és az ellátási lánc között?
Az értéklánc és az ellátási lánc szorosan összefüggő fogalmak, de a vállalkozás működésének más aspektusait írják le.
Az értéklánc egy termék vagy szolgáltatás tervezésével, gyártásával, marketingjével, szállításával és értékesítést követő támogatásával kapcsolatos tevékenységek sorozatát írja le. A leírás fókuszában az áll, hogy miként teremtenek értéket ezen elemek a vásárló számára. Az értéklánc a hozzáadott értéket keresi és azt próbálja optimalizálni.
Az ellátási lánc a termékek és szolgáltatások előállításában és elosztásában részt vevő szervezetek, erőforrások, tevékenységek és technológiák hálózatát jelenti a szállítóktól a vevőkig. Felöleli az anyagok, információk és pénzügyi eszközök teljes áramlását. A leírás fókuszában az áll, miként tud költséghatékonyan, fennakadás nélkül és üzembiztosan működni a vállalkozás.
Az ellátási lánc a beszerzést, a logisztikát és a disztribúciót optimalizálja.
Amíg az értéklánc a termékek és szolgáltatások értékének növelésére összpontosít a vállalkozás működésének minden szakaszában, az ellátási lánc a beszerzés, a termelés és a szolgáltatások logisztikai és működési szempontjaira fókuszál.
Ebből az az értelmezés is levezethető, hogy az értéklánc egyik eleme az ellátási lánc, de mindenképpen tágabb fogalom.
Mit jelent az értéklánc-elemzés?
Az értéklánc elemzése egy menedzsment eszköz. Az elemzés során a vállalkozás belső tevékenységeit vizsgáljuk annak érdekében, hogy megértsük hol keletkezik hozzáadott érték a működési folyamatok során. Az elemzés célja a versenyelőnyök feltárása és olyan stratégia kialakítása, ami ezen előnyöket képes kihasználni.
Az értéklánc elemzés rámutat hiányosságainkra, amit javítani vagy kompenzálni szükséges.
Milyen példák vannak az értéklánc-elemzésére?
Az értéklánc-elemzés mindenképpen egy komplex vizsgálat, ugyanakkor az egész folyamat megértésén túl koncentrálhat egy-egy elem működésének vizsgálatára és szerepének feltárására. Az elemzés minden esetben kiterjed a vizsgált terület kapcsolataira, hiszen megelőző és követő tevékenységekkel együtt alkotja végső soron az értékláncot. Itt kell megjegyezni, hogy az elnevezés csalóka, hiszen inkább értékhálóról, mintsem láncról kell beszélnünk. A vállalkozás tevékenységei több módon kapcsolódnak egymáshoz.
Az elsődleges tevékenységek elemzésén az olyan működési elemek vizsgálatát értjük, mint a logisztika, a raktározás, az értékesítés és a támogató szolgáltatások (például szerviz, ügyfélszolgálat). Az elemzés a működésre koncentrál, miközben minden lépésnél az értékteremtést próbálja azonosítani.
Értékajánlat-elemzés
Az értékajánlat-elemzés a termék versenytársakhoz képest nyújtott egyedi jellegzetességeire koncentrál és arra, hogy ez a munkafolyamat mely részének köszönhető. Ha ez egy olyan jellegzetesség, amit a piac meghálál, akkor érdemes további fejlesztéseket végrehajtanunk és marketingkommunikációnk témái közé emelnünk.
Költségstruktúra-elemzés
A költségstruktúra-elemzés azt méri fel, hogy az egyes értéklánc elemek során milyen költségek merülnek fel. Ha a felmerülő költségeket párhuzamba állítjuk az adott tevékenység által termelt vásárlói értékekkel, akkor látni fogjuk, hol van tere a költségek csökkentésének és mely területeken érdemes nagyobb befektetéseket is jóváhagynunk.
Az értéklánc-elemzés egyes fajtái túlnyúlhatnak a vállalkozás határain. Az elemzésbe bevonhatóak partnereink, ami alapján feltárható, hogy kivel a leghatékonyabb az együttműködés vagy az ellátás zavarai kinek a tevékenységére vezethetők vissza.
Az értéklánc-elemzés magában foglalhatja az ügyfelek igényeinek vizsgálatát, valamint az értékek észlelésének módját is. Az ügyfelek visszajelzéseinek és viselkedésének vizsgálatával a vállalatok azonosíthatják a termékek elsődlegesen érzékelt előnyeit.