Boxy
Blog
Kapcsolat
Áraink

Részszállítás: mire kell figyelni?

Placeholder image
Oszd meg
Placeholder imageBoxy
2023. 08. 22.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a részszállítás? Mire kell figyelnie a webshopnak?

Részszállítás: mit jelent és mikor alkalmazzák a webáruházak? Mire kell figyelni a részszállítás során? Milyen költsége van és ki állja azt?

Mi a részszállítás? Mire kell figyelnie a webshopnak?

Előfordul, hogy egy beérkező megrendelést különböző okok miatt több részletben tudjuk csak teljesíteni. Ezt nevezzük részszállításnak. A részszállítás mind a vásárló, mind az értékesítő számára előnyös lehet, ugyanakkor több kérdést is felvet, amivel érdemes tisztában lennünk.

Tudnunk kell hogyan működik ilyenkor az utánvét vagy honnan tudjuk, hogy minden csomag megérkezett-e? Változnak-e ilyenkor a visszaküldés szabályai? Megkeressük a választ a legégetőbb kérdésekre, hogy senkit ne érhessen meglepetés.

Mi a részszállítás jelentése?

A részszállítás – angol megfelelője a partial delivery, rövidítve PD – egy megrendelés több elemének elkülönített szállítását jelent.

A részszállítás jellemzően időbeli eltérést is feltételez a megrendelés elemeinek kézbesítésében, azaz nem pusztán csomagolási technikát.

Figyelem a magyar nyelvben a részszállítás egy másik logisztikai kifejezésre is használatos. Részszállításnak nevezzük a konténeres részrakományt is, amikor a – döntően tengeri – szállítás során a megrendelő áruja nem tölt ki teljesen egy szállítókonténert.

Mikor kerülhet sor részszállításra?

A részszállításnak több oka is lehet, de általában nem tekintjük részszállításnak az egy időben, csak külön csomagban kézbesített küldeményeket. Ilyen csomagok általában akkor keletkeznek, ha egy termék túl nagy, de szétszerelhető és így szállíthatóvá tehető.

Bútorok, sportszerek vagy nehéz ömlesztett termékek lehetnek ilyenek, amiket szállítási okból csomagolunk külön, de egyszerre történik kiszállításuk.

Termék megóvása

Előfordul, hogy nagyon eltérő tulajdonságú termékek egy megrendelésen belülre kerülnek és épségük megőrzéséért kell eltérő csomagolási technikát használnunk. Mivel a csomagok eltérő adottságúak, ez magában hordozza azt a lehetőséget is, hogy azok ne egy időben, ne ugyanazon szállító által kerüljenek kézbesítésre.

Az eltérő idejű teljesítés itt eshetőség, nem biztos, hogy bekövetkezik.

Raktározás eltérő helyszíne

A valódi részszállításnak általában nem a szállítás fizikai megkönnyítése az oka. Ha webáruházunk több raktárral dolgozik – tipikus ilyen helyzet lehet, ha dropshipping modellben üzemelünk – akkor hiába egy megrendelésként érkezik hozzánk a vevő igénye, annak teljesítése térben és időben is elkülönül.

A vevőnek és nekünk is előnyösebb, ha nem szükséges a terméket előbb átszállítani egyik raktárból a másikba, hanem azonnal, a lehető leggyorsabban teljesül a megrendelés.

A komissiózás ideje eltérhet miként a szállítás ideje sem lesz azonos, hiszen eltérő földrajzi helyzetből indulnak a szállítók.

Termék korlátozott hozzáférhetősége

Szintén a részszállítás eszközéhez nyúlhatunk, ha a termékek elérhetősége számunkra nem azonosak. Előfordulhat, hogy a megrendelésben szerepel olyan termék, amit egyedi igények szerint alakíthatott a vásárló, így annak elkészítése több időt vesz igénybe, mint a rendelésen szereplő további tételeké.

Ha ideiglenes, de rövid időn belül megoldódó készlethiány lép fel, akkor nem kell minden termék kiszállítását halasztani azért, mert a megrendelés számos terméke közül az egyik csak későbbi időpontban áll rendelkezésünkre.

Előírások

Részszállítás állhat elő, ha a rendelés egyes elemei nem szállíthatóak biztonságosan. Például egy megrendelésben szerepel olyan termék, ami akár jogszabályi előírás, akár a termék tulajdonságai miatt csak személyesen vehető át, miközben a megrendelés további részei kiszállíthatóak.

Szintén részszállításnak tekinthető, amikor egy bankkártyát és az aktiválásához szükséges kódot külön postázzák.

Tervezett részszállítás, előfizetés

Végül az is elképzelhető, hogy a részszállítás a vásárló igénye volt vagy eleve a kínált termékcsomag részszállításokkal tud teljesülni. Gondoljunk itt az előfizetésekre, ahol egy újságra előfizetünk, azt egyben rendelünk meg és fizetjük ki, de a lapok természetesen megjelenési idejükben kerülnek szállításra.

Ugyanez lehet a helyzet, ha heti friss zöldségkosár szállítását kérjük. Ha a megrendelés tartalma esküvői virágdekorációkat tartalmaz, azt meghatározott napon, de eltérő helyszínekre kell szállítani.

Ahol a részszállítás a normál működés: Dropshipping

A részszállítás a dropshipping webáruházak esetében az alapértelmezett működés. A dropshipping értékesítési modellben nincs saját raktárunk, a megrendelés beérkezésekor azt csak továbbítjuk a gyártó felé, aki közvetlenül küldi a terméket a vásárlónak. Ha egy megrendelésen belül több termék szerepel, akkor nagy az esélye, hogy azt más forrásból szerezzük be.

Az ilyen üzleti alapon működő webáruházaknak tehát kiemelten fontos, hogy jól tájékoztassák vásárlóikat, illetve a szállítási költségeket megfelelően vegyék figyelembe árképzésük során.

Mire kell figyelnie a vevőknek és a webshopoknak részszállítás esetén?

Három fő területre kell ekkor nagyobb hangsúlyt fektetnünk: a teljesítés ellenőrzésére és költségére, valamint a vásárló megfelelő tájékoztatására.

Minél több részletben történik a szállítás, annál nagyobb a hibázás lehetősége és így annál nagyobb figyelmet kíván tőlünk ennek elkerülése. A részszállítás általában költségesebb is, így ezzel szintén kalkulálnunk kell különösen akkor, ha a részszállítás nem egy egyedi probléma rugalmas megoldása, hanem a normál üzemelésünk része.

A vásárló megfelelő tájékoztatása

Nagyon fontos a vásárló megfelelő tájékoztatása a részszállításról minden elképzelhető módon. Ha a vásárló nem tud a részszállításról, akkor azt hibának értelmezi, panasszal él, visszaküldi, esetleg át sem veszi a terméket. Ha nem tájékoztattuk, akkor ezt teljesen jogosan teszi.

A tájékoztatásnak nem pusztán a részszállítás tényét kell közölnie, hanem több kérdést előre kell tisztáznia a szállítás díja, a fizetés módja, valamint a visszaküldés és a jótállás témakörében is.

A teljesítés költsége

A szállítási díj csak számunkra érdekes, ha annak költségét magunkra vállaltuk. Abban az esetben, ha a szállításért díjat kértünk a vásárlótól, tájékoztatnunk kell arról, hogy a részszállítás ezt befolyásolja-e és ha igen miként. Nagyon fontos kérdés a fizetés módja is, ha az nem a szállítást megelőzően, hanem utánvéttel történik. A vásárlónak tudnia kell, hogy melyik esetben pontosan miért fizet és azt is, hogy ezt csak azonos vagy akár eltérő metódusokkal is megteheti-e.

Mindenképpen tájékoztassuk a vásárlót a szállítások idejéről, enélkül ugyanis nem fogja tudni, hogy a végső részszállítás pusztán késik vagy valahol elveszett a rendszerben. Különösen kellemetlen, ha eltérő szállítók az otthon nem talált vásárló csomagjait eltérő helyszínekre viszik későbbi átvételre. Törekedjünk arra, hogy az egyes részszállításokat ugyanaz a futárcég végezze.

Mit lehet tenni probléma esetén?

Végül egyértelműen tisztázni kell, hogy probléma és hiba esetén hova fordulhat a vásárló és hova kell visszaküldenie a terméket. A vásárlótól nem várható el, hogy nyilvántartsa vagy panasza esetén figyelembe vegye a mi raktározási szokásainkat, ezért érdemes egy címet megadni, ahova a visszáru érkezhet.

A jótállás kezdőpontja a termék kézhezvétele, nem az utolsó részszállítás befejezése. Ez alól kivételt jelent, ha egy termék különböző részei külön csomagba kerültek, mert ekkor az utolsó alkatrész kézhezvétele számít. Az előfizetéses jellegű részszállítások teljesítési idő alatti lemondásának feltételeit előzetesen ki kell kötni.

Vásárlóként mindenképpen ellenőriznünk szükséges, hogy minden tételt megkaptunk-e és ha nem, jelezni azt az ügyfélszolgálaton. Vegyük figyelembe, hogy egy-egy részszállítás között akár jelentős idő is eltelhet ugyanakkor az előzetesen jelzett szállítási időbe mindennek bele kell férnie.

Van-e külön díja a résszállításnak?

Amennyiben nem tervezett részszállításról beszélünk, annak költségét jellemzően a webáruház átvállalja a vásárlótól. A lényeg, hogy a vásárló nem fizethet többet a szállításért, mint amennyit előzetesen jeleztünk neki a kosár kifizetésekor. Ez alól nincs kivétel, ha úgy érezzük, hogy ez méltánytalan, az informatikai rendszert kell fejleszteni, nem a vásárlási feltételek apró betűit növelni.

Ha a részszállítás általános, a fulfillment partnerrel kell egyeztetni, hogy milyen tevékenységek díjainak felszámítására van szükség. Az esetek többségében logisztikai szempontból egy részszállítás végrehajtása azonos egy normál rendelés teljesítésével, ezért költsége is ugyanúgy alakul.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Az oldal reCAPTCHA védelemmel van ellátva, és vonatkozik rá a Google Adatvédelmi szabályzata és Általános Szerződési Feltételei.

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 21.

Esettanulmány: A stabil fejlődés három kulcsa - a Dermo.hu története

A Dermo.hu webáruház 2023 óta elérhető a bőrápolás szerelmesei számára. Fulfillment partnerükként folyamatosan figyelemmel kísérhetjük a kezdetektől rájuk jellemző dinamikus fejlődést.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 04. 14.

Hogyan kerülhet fel a webshopod a megbízható webáruházak listájára?

Az e-kereskedelemben szinte minden szektorban hatalmas a verseny, így a vásárlók bizalmának megszerzése kulcsfontosságú egy vállalkozás számára.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 31.

Mennyibe kerül egy webshop?

Egy saját webáruház vonzó bevételi forrást jelenthet, amely a kezdetekben akár mellékállásban is végezhető. Azonban, mint minden vállalkozás, egy webshop indítása és üzemeltetése is költségekkel jár.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 24.

Esettanulmány: Időtlen minőség a férfi kozmetikumok között

Az 1902 KRDY márka 2022-ben indult útjára. Alapítója, Koródy Gergő mesterborbély, aki szakmai pályafutásának köszönhetően több, mint 10 év tapasztalatát zárta kozmetikumokba.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 17.

Hogyan alakítja át a logisztikát az importkereskedelem?

Megjelent a PwC legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe a DKSZ (Digitális Kereskedelmi Szövetség) közreműködésével. A magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben jelentős átalakuláson ment keresztül, melynek fő mozgatórugója az importkereskedelem előretörése.

Placeholder image
Placeholder imageEverigo
2025. 03. 10.

Terjeszkedés a Távol-Kelet fenyegetése nélkül

Az olyan keleti óriások, mint a Temu, az Aliexpress vagy a Shein, a globális e-kereskedelmi piacokat alacsony áraikkal és széles kínálatukkal rohanták le, különösen Nyugat-Európában és az USA-ban.

Placeholder image
Placeholder imageBoxy
2025. 03. 03.

Boxy sajtómegjelenések

A Boxy fulfillment szolgáltató sajtómegjelenései.

Raktári robot
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 24.

Hasznos tudnivalók a webáruház logisztika kapcsán

Előfordulhat, hogy számunkra is vonzó alternatíva az, hogy céget alapítsunk és elindítsuk a saját webshopunkat. Ha azonban így teszünk, akkor van egy olyan terület, amire kiemelt figyelmet kell fordítanunk, ez a webáruház logisztika.

Laptop bevásárlókocsival
Placeholder imageBoxy
2025. 02. 17.

Hogyan készítsünk webshopot úgy, mint a profik?

Ha az a célunk, hogy fizikai termékek értékesítésével foglalkozzunk, akkor elengedhetetlen, hogy legyen egy oldalunk, ahol megvásárolhatók az árucikkek. Éppen ezért felmerülhet az az égető kérdés, hogy hogyan készítsünk webshopot?