Boxy
Blog
Áraink

Részszállítás: mire kell figyelni?

Oszd meg
Boxy
2023. 08. 22.
Fulfillment és logisztika
Tartalomjegyzék
Mi a részszállítás? Mire kell figyelnie a webshopnak?

Részszállítás: mit jelent és mikor alkalmazzák a webáruházak? Mire kell figyelni a részszállítás során? Milyen költsége van és ki állja azt?

Mi a részszállítás? Mire kell figyelnie a webshopnak?

Előfordul, hogy egy beérkező megrendelést különböző okok miatt több részletben tudjuk csak teljesíteni. Ezt nevezzük részszállításnak. A részszállítás mind a vásárló, mind az értékesítő számára előnyös lehet, ugyanakkor több kérdést is felvet, amivel érdemes tisztában lennünk.

Tudnunk kell hogyan működik ilyenkor az utánvét vagy honnan tudjuk, hogy minden csomag megérkezett-e? Változnak-e ilyenkor a visszaküldés szabályai? Megkeressük a választ a legégetőbb kérdésekre, hogy senkit ne érhessen meglepetés.

Mi a részszállítás jelentése?

A részszállítás – angol megfelelője a partial delivery, rövidítve PD – egy megrendelés több elemének elkülönített szállítását jelent.

A részszállítás jellemzően időbeli eltérést is feltételez a megrendelés elemeinek kézbesítésében, azaz nem pusztán csomagolási technikát.

Figyelem a magyar nyelvben a részszállítás egy másik logisztikai kifejezésre is használatos. Részszállításnak nevezzük a konténeres részrakományt is, amikor a – döntően tengeri – szállítás során a megrendelő áruja nem tölt ki teljesen egy szállítókonténert.

Mikor kerülhet sor részszállításra?

A részszállításnak több oka is lehet, de általában nem tekintjük részszállításnak az egy időben, csak külön csomagban kézbesített küldeményeket. Ilyen csomagok általában akkor keletkeznek, ha egy termék túl nagy, de szétszerelhető és így szállíthatóvá tehető.

Bútorok, sportszerek vagy nehéz ömlesztett termékek lehetnek ilyenek, amiket szállítási okból csomagolunk külön, de egyszerre történik kiszállításuk.

Termék megóvása

Előfordul, hogy nagyon eltérő tulajdonságú termékek egy megrendelésen belülre kerülnek és épségük megőrzéséért kell eltérő csomagolási technikát használnunk. Mivel a csomagok eltérő adottságúak, ez magában hordozza azt a lehetőséget is, hogy azok ne egy időben, ne ugyanazon szállító által kerüljenek kézbesítésre.

Az eltérő idejű teljesítés itt eshetőség, nem biztos, hogy bekövetkezik.

Raktározás eltérő helyszíne

A valódi részszállításnak általában nem a szállítás fizikai megkönnyítése az oka. Ha webáruházunk több raktárral dolgozik – tipikus ilyen helyzet lehet, ha dropshipping modellben üzemelünk – akkor hiába egy megrendelésként érkezik hozzánk a vevő igénye, annak teljesítése térben és időben is elkülönül.

A vevőnek és nekünk is előnyösebb, ha nem szükséges a terméket előbb átszállítani egyik raktárból a másikba, hanem azonnal, a lehető leggyorsabban teljesül a megrendelés.

A komissiózás ideje eltérhet miként a szállítás ideje sem lesz azonos, hiszen eltérő földrajzi helyzetből indulnak a szállítók.

Termék korlátozott hozzáférhetősége

Szintén a részszállítás eszközéhez nyúlhatunk, ha a termékek elérhetősége számunkra nem azonosak. Előfordulhat, hogy a megrendelésben szerepel olyan termék, amit egyedi igények szerint alakíthatott a vásárló, így annak elkészítése több időt vesz igénybe, mint a rendelésen szereplő további tételeké.

Ha ideiglenes, de rövid időn belül megoldódó készlethiány lép fel, akkor nem kell minden termék kiszállítását halasztani azért, mert a megrendelés számos terméke közül az egyik csak későbbi időpontban áll rendelkezésünkre.

Előírások

Részszállítás állhat elő, ha a rendelés egyes elemei nem szállíthatóak biztonságosan. Például egy megrendelésben szerepel olyan termék, ami akár jogszabályi előírás, akár a termék tulajdonságai miatt csak személyesen vehető át, miközben a megrendelés további részei kiszállíthatóak.

Szintén részszállításnak tekinthető, amikor egy bankkártyát és az aktiválásához szükséges kódot külön postázzák.

Tervezett részszállítás, előfizetés

Végül az is elképzelhető, hogy a részszállítás a vásárló igénye volt vagy eleve a kínált termékcsomag részszállításokkal tud teljesülni. Gondoljunk itt az előfizetésekre, ahol egy újságra előfizetünk, azt egyben rendelünk meg és fizetjük ki, de a lapok természetesen megjelenési idejükben kerülnek szállításra.

Ugyanez lehet a helyzet, ha heti friss zöldségkosár szállítását kérjük. Ha a megrendelés tartalma esküvői virágdekorációkat tartalmaz, azt meghatározott napon, de eltérő helyszínekre kell szállítani.

Ahol a részszállítás a normál működés: Dropshipping

A részszállítás a dropshipping webáruházak esetében az alapértelmezett működés. A dropshipping értékesítési modellben nincs saját raktárunk, a megrendelés beérkezésekor azt csak továbbítjuk a gyártó felé, aki közvetlenül küldi a terméket a vásárlónak. Ha egy megrendelésen belül több termék szerepel, akkor nagy az esélye, hogy azt más forrásból szerezzük be.

Az ilyen üzleti alapon működő webáruházaknak tehát kiemelten fontos, hogy jól tájékoztassák vásárlóikat, illetve a szállítási költségeket megfelelően vegyék figyelembe árképzésük során.

Mire kell figyelnie a vevőknek és a webshopoknak részszállítás esetén?

Három fő területre kell ekkor nagyobb hangsúlyt fektetnünk: a teljesítés ellenőrzésére és költségére, valamint a vásárló megfelelő tájékoztatására.

Minél több részletben történik a szállítás, annál nagyobb a hibázás lehetősége és így annál nagyobb figyelmet kíván tőlünk ennek elkerülése. A részszállítás általában költségesebb is, így ezzel szintén kalkulálnunk kell különösen akkor, ha a részszállítás nem egy egyedi probléma rugalmas megoldása, hanem a normál üzemelésünk része.

A vásárló megfelelő tájékoztatása

Nagyon fontos a vásárló megfelelő tájékoztatása a részszállításról minden elképzelhető módon. Ha a vásárló nem tud a részszállításról, akkor azt hibának értelmezi, panasszal él, visszaküldi, esetleg át sem veszi a terméket. Ha nem tájékoztattuk, akkor ezt teljesen jogosan teszi.

A tájékoztatásnak nem pusztán a részszállítás tényét kell közölnie, hanem több kérdést előre kell tisztáznia a szállítás díja, a fizetés módja, valamint a visszaküldés és a jótállás témakörében is.

A teljesítés költsége

A szállítási díj csak számunkra érdekes, ha annak költségét magunkra vállaltuk. Abban az esetben, ha a szállításért díjat kértünk a vásárlótól, tájékoztatnunk kell arról, hogy a részszállítás ezt befolyásolja-e és ha igen miként. Nagyon fontos kérdés a fizetés módja is, ha az nem a szállítást megelőzően, hanem utánvéttel történik. A vásárlónak tudnia kell, hogy melyik esetben pontosan miért fizet és azt is, hogy ezt csak azonos vagy akár eltérő metódusokkal is megteheti-e.

Mindenképpen tájékoztassuk a vásárlót a szállítások idejéről, enélkül ugyanis nem fogja tudni, hogy a végső részszállítás pusztán késik vagy valahol elveszett a rendszerben. Különösen kellemetlen, ha eltérő szállítók az otthon nem talált vásárló csomagjait eltérő helyszínekre viszik későbbi átvételre. Törekedjünk arra, hogy az egyes részszállításokat ugyanaz a futárcég végezze.

Mit lehet tenni probléma esetén?

Végül egyértelműen tisztázni kell, hogy probléma és hiba esetén hova fordulhat a vásárló és hova kell visszaküldenie a terméket. A vásárlótól nem várható el, hogy nyilvántartsa vagy panasza esetén figyelembe vegye a mi raktározási szokásainkat, ezért érdemes egy címet megadni, ahova a visszáru érkezhet.

A jótállás kezdőpontja a termék kézhezvétele, nem az utolsó részszállítás befejezése. Ez alól kivételt jelent, ha egy termék különböző részei külön csomagba kerültek, mert ekkor az utolsó alkatrész kézhezvétele számít. Az előfizetéses jellegű részszállítások teljesítési idő alatti lemondásának feltételeit előzetesen ki kell kötni.

Vásárlóként mindenképpen ellenőriznünk szükséges, hogy minden tételt megkaptunk-e és ha nem, jelezni azt az ügyfélszolgálaton. Vegyük figyelembe, hogy egy-egy részszállítás között akár jelentős idő is eltelhet ugyanakkor az előzetesen jelzett szállítási időbe mindennek bele kell férnie.

Van-e külön díja a résszállításnak?

Amennyiben nem tervezett részszállításról beszélünk, annak költségét jellemzően a webáruház átvállalja a vásárlótól. A lényeg, hogy a vásárló nem fizethet többet a szállításért, mint amennyit előzetesen jeleztünk neki a kosár kifizetésekor. Ez alól nincs kivétel, ha úgy érezzük, hogy ez méltánytalan, az informatikai rendszert kell fejleszteni, nem a vásárlási feltételek apró betűit növelni.

Ha a részszállítás általános, a fulfillment partnerrel kell egyeztetni, hogy milyen tevékenységek díjainak felszámítására van szükség. Az esetek többségében logisztikai szempontból egy részszállítás végrehajtása azonos egy normál rendelés teljesítésével, ezért költsége is ugyanúgy alakul.

Maradj naprakész!

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj új szolgáltatásainkról, híreinkről és praktikus logisztikai tippekről!

Olvass tovább!

Rengeteg hír és érdekesség vár még rád, melyeket szakértőink állítottak össze neked!

Boxy
2024. 07. 24.

Mi kell a sikeres back to school kampányhoz? És miért kezdj hozzá azonnal?

Minél hamarabb tervezed meg és indítod el, annál hamarabb ellensúlyozod a nyári uborkaszezont. És még a versenytársaidat is megelőzöd.

Boxy
2024. 07. 22.

Ne veszíts vásárlókat, kezeld hatékonyan az átmeneti készlethiányt!

Ha a készlethiányt megfelelően kommunikálod, szűrőket állítasz be a webshopban, jól használod a termék oldalát, megtarthatod a vevőidet.

Boxy
2024. 07. 15.

Így válassz könyvelőt, ha e-kereskedelemmel akarsz foglalkozni!

E-kereskedőként számos buktatója lehet a könyvelővel való kapcsolatnak. Ezek elkerülhetők, ha figyelsz az alábbiakra a könyvelőiroda kiválasztásánál.

Boxy
2024. 07. 08.

Mi az omnichannel: működése, előnyei, hátrányai

Hogyan működik egy omnichannel rendszer? Miben különbözik az omnichannel a multichannel stratégiától? Hogyan érinti a marketinget az átállás és kinek éri meg?

Boxy
2024. 07. 01.

Hogyan tompíthatod a webshopodban az infláció hatását?

Az infláció elsősorban kihívásokat és nehézségeket jelenthet egy webshop számára, átgondolt stratégiával és lépésekkel azonban csökkenteni lehet a hatásait

Boxy
2024. 06. 24.

A 15 legjobb marketing eszköz webáruházak számára

Milyen marketing eszközökkel érdemes foglalkoznia egy webáruháznak? Megéri-e offline marketinggel kiegészíteni az internetes jelenlétet? Mik a leghatékonyabb eszközök?

Boxy
2024. 06. 17.

Időmenedzsment a logisztikában: útmutató

Napjaink egyik legfontosabb munkaszervezési feladata az időmenedzsment vagy időgazdálkodás. A téma alapjait jártuk körbe és tippeket is adunk a hatékony menedzsmenthez.

Boxy
2024. 06. 10.

Tovább szigorítja a csomagolás szabályait az Unió

Újrafeldolgozható és újrafelhasználható csomagolás, jobb hulladékbegyűjtés és egyes műanyagok betiltása – ezek a legfőbb pontok.

Boxy
2024. 06. 03.

Készletkezelés: 8 tipp webáruházak számára

Mit jelent a készletkezelés, milyen feladatai és funkciói vannak? Mik a legfontosabb stratégiák, amiket követhetünk és melyiknek mi az előnye és a hátránya?